Herfra Margits verden går

Billedkunstneren Margit Enggaard Poulsen elsker sin ø, hvor hun ofte finder motiverne til sine billeder, men hun tager også gerne ud i verden for at få inspiration

Download hele artiklen som PDF her

PROFILEN – Bag den smukt buede facade på Galleri Enggaard i Hovedgaden i Nordby bor, arbejder og udstiller billedkunstneren Margit Enggaard Poulsen, der er fast forankret på Fanø, men også har et klart udsyn og stærke relationer til resten af verden.

Margit Enggaard Poulsens foran galleriet i Hovedgaden i Nordby.

Margit Enggaard Poulsens foran galleriet i Hovedgaden i Nordby.

Margit Enggaard Poulsens motiver har skiftet gennem årene og er meget påvirket af årstiderne.

Maleriet med vindmøllerne var det, der kom ud af en stemning, som Margit Enggaard Poulsen fangede en aften på færgen.

Maleriet med vindmøllerne var det, der kom ud af en stemning, som Margit Enggaard Poulsen fangede en aften på færgen.

”Lige nu er det strandmotiver med det lys, der især er sidst på dagen, den gyldne time. Jeg er helt pjattet med de meget kraftige og varme farver, der er på det tidspunkt. Det er også på den tid, jeg bedst kan lide at gå tur om sommeren, komme væk fra det leben, der er inde i byen og få ro i hoved og sjæl,” siger Margit Enggaard Poulsen.

Maler og holder kurser
Vi sidder ved et lille rundt bord mellem køkkenet og stuen i huset, hvorfra der er udsigt til en frodig have. Oppe på første sal ligger atelieret, hvor hun maler og også holder kurser.

Margit Enggaard Poulsen maler i atelieret på første sal.

Margit Enggaard Poulsen maler i atelieret på første sal.

Pensler og bøtter med maling står i pæn orden i atelieret.

Pensler og bøtter med maling står i pæn orden i atelieret.

Og ude foran mod gaden har Margit Enggard Poulsen indrettet et lyst galleri i et tidligere butikslokale, hvor hun udstiller sine billeder, og hvor en stadig strøm af interesserede bevæger sig ind og ud ad døren.

Ud over strandmotiverne har den populære kunstner lige for tiden også gang i en del bestillinger af malerier.
Margit Enggaard Poulsen har gennem årene været med på adskillige udstillinger i Danmark, men også på et galleri i New York. For tiden deltager hun med et billede på udstillingen ”Vadehavet” på Fanø Kunstmuseum, og hun har netop fået en invitation fra et galleri i Paris, der gerne vil repræsentere hende internationalt.

Inspiration fra musik
Den nærmeste fremtid byder desuden på planlægning af den næste udstilling med kunstnergruppen Kobling, som Margit Enggaard Poulsen er en del af. Sidste år udstillede de to steder i Ribe en række billeder, der var malet med inspiration fra musik af organisten og komponisten Rued Langgaard. Og til oktober åbner hun en udstilling af malerier med motiver fra Vadehavet med titlen På lavt vand.
Ellers bliver hun mest inspireret af stemninger, lys, farver og steder.

Margit Enggaard Poulsen er på vej tilbage til de stærke farver.

Margit Enggaard Poulsen er på vej tilbage til de stærke farver.

”For eksempel var jeg en aften med færgen over mod Fanø, da jeg ude i horisonten så et glimt af noget ferskenfarvet lys. Jeg tænkte, at den stemning ville jeg gerne kunne ramme, selv om det var et håbløst motiv. Men nu hænger billedet ude i galleriet.”
63-årige Margit Enggaard Poulsen har et livslangt forhold og en livslang kærlighed til Fanø, hvor hun er født og opvokset, men som hun var væk fra i 14 år. Da hun var 13, fik hendes far, der var lærer, arbejde på Rønde Højskole og tog familien med til Djursland.
I de følgende år tog hun blandt andet HF på Nørre Nissum Seminarium, hvor hun mødte musikeren og maleren Johnny Madsen, der dengang læste til lærer. De var sammen i 32 år, fik sønnen Rasmus, men er nu skilt. Hun uddannede sig også til børnehavepædagog.

Længtes tilbage
Gennem alle årene længtes hun tilbage til sin fødeø.
”I seks år plagede jeg Johnny om at flytte til Fanø. Og til sidst gav han efter,” siger Margit Enggaard Poulsen, som sammen med familien kom tilbage i 1984.
Siden hun var barn, har hun tegnet og malet og har altid vidst, at hun ville være kunstner. Så efter at hun var kommet hjem til Fanø, søgte hun optagelse på Det Fynske Kunstakademi og kom ind. Som færdiguddannet arbejdede hun i en del år sideløbende som kunstner og som børnehaveklasseleder på Nordby Skole. Da familien flyttede til huset, hvor Margit Enggaard Poulsen nu stadig bor, indrettede hun galleriet, hvor hun i begyndelsen både udstillede og solgte sine egne og Johnny Madsens billeder.
Margit Enggaard Poulsen elsker den ø, hun kom tilbage til.
”Her hører jeg 100 procent hjemme. Jeg kan ikke være væk i mere end 14 dage, før jeg får hjemve. Naturen betyder rigtig meget, men også folk. Jeg kender så mange, vi følger med i hinandens liv og hilser op og ned ad gaden. Det er trygt. Jeg er også vild med at forvilde mig ud på stier og nye steder i naturen. Det er en uudtømmelig kilde til inspiration hele året rundt,” siger hun.
”Jeg kan også godt lide, at det ikke er et lille samfund, der er lukket om sig selv. Jeg kan godt lide, at der hele tiden kommer folk udefra, som der altid har gjort. Det gør noget for kulturen, det gør, at man kan trække vejret,” siger den passionerede fannik, der dog også gerne indimellem tager væk for at tanke op.

Lejlighed i Toscana
Hun har et særligt forhold til Italien, hvor hun i mange år har haft en lejlighed i Lucca i Toscana.
”Jeg har altid været fascineret af landet, hvor man bliver ramt af historiens vingesus. Det er smukt og rustikt på en anderledes måde end her. Jeg er vild med sproget, vinen, maden og måden, italienerne larmer på, de er meget passionerede.”
Italien har også inspireret kunstneren Margit Enggaard Poulsen, som i perioder har malet motiver med både italienske katedraler, kloakdæksler og mur-graffiti.
Hun har i det hele taget rejst meget for at blive inspireret – blandt andet til Spanien og Island, hvor hun forrige år var på et legatophold i en kunstnerbolig, hvilket resulterede i en stribe malerier fra vulkanøen.
De kommende motiver, som Margit Enggard Poulsen skal i gang med at male, ved hun ikke noget om.
”Det kommer på et tidspunkt af sig selv, og som regel fordi jeg bliver grebet af et eller andet. Men jeg vil gerne tilbage til nogle kraftigere farver end de blege får, som jeg en overgang malede.”
De stærke farver begyndte allerede at præge de blomsterbilleder, som Margit Enggaard Poulsen malede til årets forårsudstilling, og som var inspireret af den dansk-tyske maler Emil Nolde.

 Blomstermotiverne fra ­forårsudstillingen Hey Nolde har de kraftige farver, som Margit Enggaard Poulsen håber, hun kan begynde at arbejde med igen.

Blomstermotiverne fra ­forårsudstillingen Hey Nolde har de kraftige farver, som Margit Enggaard Poulsen håber, hun kan begynde at arbejde med igen

”Der var også mere skrald på farverne i Italiens-billederne. Jeg håber, jeg er ved at bevæge mig derhen ad igen, siger kunstneren, der betegner sig selv som impressionistisk ekspressionist, hvis man spørger hende.

Tekst og foto: Keld Nissen

Blå bog Margit Engaard Poulsen

Margit Engaard Poulsen.

Margit Engaard Poulsen.

  • Født i 1957 på Fanø
  • HF, Nørre Nissum Seminatium
  • Børnehavepædagog, Børnepædagogseminariet i Holstebro
  • Billedkunstner, Det Fynske Kunstakademi i Odense
  • Pædagog, Fanø Børnehave
  • Børnehaveklasseleder, Nordby Skole, Fanø
  • Billedkunstner
  • Mor til Rasmus Madsen og farmor til Banjo, Ziggi og Oda Lou
  • Kæreste med Henrik Nissen

 

Tags

Relaterede artikler

Top