Mens Molslinjen A/S, Søfartsstyrelsen og andre myndigheder forhåbentlig er i gang med at finde årsagen til færgerampens kollaps lørdag den 8. juli, så et nyt kollaps kan undgås, så er det tid til selvransagelse for alle de parter, som borgerne forventer tager ansvar i den slags situationer.
Først og fremmest må rederiet, der opkræver meget høje priser for overfarten til og fra Fanø, lave en plan for kommende kriser. Denne gang var vi så heldige, at færgestoppet skete på et par dage med skønt sommervejr.
Hvis det var sket efter en vinterferie i iskoldt stormvejr med oversvømmelse på havnekajen, ville det have set helt anderledes ud. Men hvorfor var der ikke tænkt på toiletvogne og badefaciliteter på eventpladsen. Og en vandpost? Og hvad med de kronisk syge eller ulykkesramte på Fanø? Var der en plan for, om de kunne blive hentet midt i det kaos? Var der for eksempel tilkaldt ekstra helikoptere til at stå standby? Det kom der ingen beroligende meldinger om.
Borgerne og gæsterne fik blot gang på gang at vide, at færgestarten var udsat. Heldigvis trådte frivillige til med overnatningsmuligheder og morgenmad, og det gør, at Fanø reddede ansigt udadtil. Måske tør de gæster komme igen. Det må vi håbe.
Der er beredskabsplaner for alt, har vi fået at vide på rådhuset. Men er der nu det? Kan vi være sikre? Hvad sker der, hvis en elbil bryder i brand på færgen ved siden af en tankbil med benzin?
Vi må simpelthen have nogle beroligende meldinger fra rederiet, Beredskabet og kommunen. Den ængstelse, der er nu, må væk. Vi må have tryghed for, at det er sikkert at bo og være på Fanø.
Nu sejler færgen igen med biler, så god Sønderhodag ønskes alle borgere og gæster herfra!
Færgekaos må ikke gentage sig
Tags