Reparationsarbejdet på havnen tiltrak mange tilskuere. De gav teknikerne klapsalver, de de forlød øen klokken 17.50 søndag den 9. juli efter mange timers hårdt arbejde.
Særdeles godt sommervejr mildnede det kaos, der ramte Fanø 8. og 9. juli
Hent originalartiklen fra avisen som PDF her
FÆRGEKAOS – Mellem 1000 og 2000 biler, der skulle fra eller til Fanø lørdag den 8. og søndag den 9. juli kunne ikke overføres. Færgeklappen var faldet i vandet.
Vi har stillet kommunikationschef Jesper Maack fra Molslinjen A/S nogle spørgsmål i den anledning.
Hvad forårsagede færgerampens sammenbrud? Rygter siger, det var en lastbil på 56 ton, der kom ud på rampen, før der var kontakt mellem færgens klap og rampen. Det gav skader på det ene cylinderøje.
”Det kender jeg ikke noget til – og virker meget usandsynligt, da det ikke er muligt at køre ud på rampen, inden den er nede. Der vil bommen stadig være nede.”
Hvorfor måtte bilerne i Esbjerg ikke holde på opmarchområdet?
”Det er erfaringsmæssigt en dårlig ide at samle folk på en plads, hvor de ikke kan komme væk, hvis de ikke ønsker at vente længere.”
Hvorfor var Barista Café ikke åben lørdag nat?
”Fordi vi hele tiden troede på vores plan om at gå i drift lørdag aften. Da det viste sig umuligt, var det desværre for sent for os at reagere.”
Hvorfor gjorde Molslinjen ikke noget for dem, der holdt i kø i deres bil hele natten til søndag?
”Vi var på pladsen med kaffe og brød om morgenen. Men set i bakspejlet kunne vi godt have været mere til stede der. Men vores fulde fokus var på arbejdet med at reparere rampen.”
Se også vores live-dækning på Facebook-siden Fanø Posten – hele øen rundt
Tekst og foto: Finn Arne Hansen