Elbiler i knibe på Fanø

Bilen er tung og har smalle dæk, så man skal passe på med ikke at køre fast på stranden.

GRØNNE LØSNINGER – Fanø vil gerne markedsføre sig som en grøn ø, men elbiler kommer ikke lige med det første til drive den grønne udvikling fremad. Det er Fanø Postens konklusion efter en fem-dages test af en brugt, elektrisk BMW i3 til lige knap 180.000 kroner.

Første problem meldte sig en time efter afhentningen af bilen hos TJ Automobiler i Esbjerg N. Redaktøren havde afleveret sig egen diesel-Clio hos forhandleren, men da der dagen efter var en morgentur med en stram deadline til Nyborg på programmet, og da bilen kun har en rækkevidde på 106 kilometer, måtte dieselbilen hentes igen.

Nå, mandag blev i3’eren hentet igen, og bilen måtte gennem historiens første Fanø Elbiltest! Ved færgelejet kom første problem. Bilen er meget høj på grund af batterierne i bunden, så man kan ikke uden meget lange gorillaarme nå billetten i billetautomaten! Døren måtte åbnes.

Få Fanø gik turen først ud på Fanøs nordspids for at fotografere bilen med vindmøllerne i baggrunden. Den 1,3 ton tunge bil hamrede og hoppede af sted. Det var ikke dens livret. Ved SuperBrugsen lød der da også en alarm. Motorhjelmen var sprunget op på grund af bumleturen.

BMW i3 har store, smalle hjul med lav rullemodstand. Så på stranden blev der kørt til for ikke at hænge fast i sanddriverne. Det lykkedes. Den har da også 170 hk og overhaler som en tavs hvirvelvind. Det er lækkert.

I den daglige brug var bilen en fornøjelse. Det er rart ikke at skulle få dårlig samvittighed over de mange koldstarter i dieselbilen, og den gav masser af opmærksomhed, hvis man søger det.

Ingen ladestandere 

Det allerstørste problem er imidlertid fraværet af ladestandere på øen og på Esbjerg Havn. Hverken E-ON eller Clever har en. En Tesla-ejer var for nylig nødt til at tigge strøm hos Bygma for at få sin bil med hjem! Og hvis man bruger en almindelig stikkontakt, bliver det en dyr forøjelse. BMW’en forbruger 5,9 kWh pr. kilometer, så med en pris på 2,20 kroner pr. kWh, er det noget pebret.

”Ja, der er en særlig udfordring med øer, hvor der kommer mange turister med elbiler. De fastboende, der har elbil, får måske en ladestander ved deres hus, men hvis vi skal stille en offentlig tilgængelig ladestander op, skal der jo være forretning i det”, siger kommunikations- og pressechef Karen Marie Jensen fra E-ON.

”Ofte hjælper det, hvis en kommune går ind i et samarbejde med os. På Bornholm har kommunen for eksempel valgt at lade alle deres hjemmehjælpsbiler være elbiler, og så giver det jo god mening. Men på Fanø, hvor SuperBrugsen ligger meget centralt i Nordby, kunne det jo være Coop, der arbejder meget på at skærpe sin grønne profil, der var samarbejdspartner”, tilføjer hun.

Tekst og foto: Finn Arne Hansen

 

 

Relaterede artikler

Top