Færgefusion er forsinket

FÆRGEDRIFT – ’Imellem Esbjerg og Fanø.’ Sangen om turen frem og tilbage mellem Esbjerg og Fanø er kendt for de fleste, men hvem der for fremtiden kommer til at stå for selve turen står stadig hen i det uvisse.

For to måneder siden kom det nemlig frem, at Molslinjen A/S ønsker at overtage Danske Færger A/S, der blandt andet står for færgedriften mellem Esbjerg og Fanø. Dengang lød det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST):

“Hvis der ikke er indikation på problemer, vil det ske relativt hurtigt. Men hvis der kommer en masse op, kan det nok række henover sommerferien – især hvis der viser sig noget alvorligt,” sagde kontorchef Søren Bo Rasmussen fra fusionsenheden hos KFST til Fanø Posten den 29. juni.

Som antallet af turister på øen så småt er begyndt at vise, så er sommerferien for længst slut, mens der stadig ikke er noget nyt fra hverken Molslinjen eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

”Der er dukket noget op, som gør, at vi bliver nødt til at foretage nogle undersøgelser, der tager lidt tid. Men jeg kan ikke kommentere yderligere på processen,” siger Søren Bo Rasmussen fra KFST.

Hos Molslinjen er svaret det samme, som de gange Fanø Posten de sidste måneder har haft kontakt til dem: Ingen kommentarer.

Fanø Posten erfarer fra anden side, at tre parter har gjort indsigelse mod fusionen, og at den derfor ikke har kunne køre som en forenklet sag, hvor en fusion gennemføres uden de store knaster.

Regularitet er vigtigst

Mens vi venter på færgen, så gør borgmester Sofie Valbjørn sig allerede tanker om, hvordan hun gerne ser den kommende færgedrift.

”For mig er regularitet en høj prioritet. Først og fremmest vil jeg gerne fastholde 20 minutters driften. Den er vigtig. Allerede i år har færgen forøget sit antal af afgange markant, og den tendens er den helt rigtige vej at gå,” siger Sofie Valbjørn, der hellere ser flere afgange end større færger.

”Det dur ikke, at vi bare får nogle kæmpe færger, som tager lang tid at tømme og fylde, for så kan vi ikke fastholde regulariteten. Større færger ville måske også kræve nogle større havneanlæg. Så jeg er faktisk mindst ligeså optaget af at få skabt nogle flere parkeringsmuligheder på havnen i Esbjerg, så man ikke behøver at tage bilen med over. For der er også et problem med biltrykket på Fanø, der er hastigt voksende,” siger Sofie Valbjørn.

Relaterede artikler

Top