Formandsopgør i Coop former fremtiden for Fanø Brugsforening

Coops bøvl med bl.a. IT-systemer og flytning af et centralt fryselager har betydet, at der i lange perioder har manglet f.eks. frostvarer og overblik over salget. 

Hele artiklen i PDF-format

DETAILHANDEL – Den 14. april er der formandsvalg i den kæmpestore Coop-koncern, og valget kan få store konsekvenser for Fanø Brugsforening.

Som en af landets 364 selvstændige brugsforeninger driver man på Fanø sine butikker for egen regning og risiko, og det går strygende på trods af – og på grund af – store investeringer i ikke mindst den nye SuperBrugsen i Nordby.

Men samtidig er Fanø Brugsforening en del af Coop-familien – på godt og ondt. De senere år dog mest på ondt mener de selvstændige ’brugser’, som derfor har opstillet deres egen formandskandidat som et internt oprør mod forholdene i Coop.

Forb*****  beslutninger

”De sidste fem år i hvert fald har vi haft problemer, fordi der er truffet en del beslutninger henover hovedet på os. Vi mærker, at de beslutninger rammer os, for det er jo baglandet for hele vores virksomhed, når det bagvedliggende system ikke fungerer,” forklarer Hans Mathiasen, formand for Fanø Brugsforening.

”Det er f.eks. IT-systemer, der ikke fungerer ordentligt. Det går godt for os, men det kunne bare gå meget bedre, hvis der ikke blev truffet alle de forbandede beslutninger,” lyder det bramfrit fra formanden, som heller ikke lagde fingre imellem i sin kritik på sidste års lokale generalforsamling.

På selve dagen, hvor vi møder ham til en snak om baggrunden, har Coops formand Lasse Bolander endda lanceret endnu en knopskydning på koncernen: En investeringsforening for medlemmerne som et supplement til den lidet succesfulde Coop Bank.

”Jeg ved godt, at banken har været en succes i Sverige og England, men det er den altså ikke i Danmark, og den er ikke ved at blive det. Den skulle for længst have givet overskud, men den har foreløbig givet omkring 400 mio. kr. i underskud,” påpeger Hans Mathiasen.

Nye høje omkostninger

”Så kommer de i dag med det næste her, og så sidder jeg og tænker som cand.merc fra Handelshøjskolen: Hvis nu sådan en lille Coop bank skal til at lave investeringsforening, så skal de have en masse eksperter, der sidder og investerer. Det vil give ekstra omkostninger i en bank, der ikke kører i forvejen. De skulle hellere beskæftige sig med detailhandel, som Coop er sat i verden for!”

I Fanø Brugsforening er man dog ikke bange for knopskydning (se boks), men altid med en rød tråd: Medlemmerne og deres behov. Deres ønsker bestemmer retningen.

Det savner man i Coop-koncernen på en række konkrete punkter.

”For os skal koncernen sørge for, at vi har de rigtige varer til de rigtige priser på det rigtige tidspunkt. Men vi har faktisk ikke haft frostvarer fra efterårsferien og frem til nu, fordi man flyttede frostlageret fra Kolding til Vejle. I al sin visdom havde ledelsen regnet sig frem til 20 mio. i besparelse, men indtil videre skønner man nu et tab på 50 mio. kr. Så vi har ikke kunnet levere en masse frostvarer, f.eks. frosne ænder til Jul. Eller æbleskiver – jeg måtte da selv køre ud til Spar,” siger Hans Mathiasen med en blanding af grin og hovedrysten.

Mange af problemerne relaterer sig til en mislykket outsourcing af regnskabs- og HR-systemer til Indien for fem år siden.

”Det begynder faktisk først at fungere nu, hvor store dele af det er rykket hjem igen. Det er faktisk først nu, vi kan følge vores lokale regnskaber fra måned til måned,” fortæller formanden, som generelt ærgrer sig over at skulle bidrage til høje omkostninger for en masse, der ikke fungerer.

“Der er jo ikke noget principielt til hinder for, at man skifter til en alternativ kæde. Man kunne godt bryde ud, men det er slet ikke noget, vi har diskuteret,” siger formanden for Fanø Brugsforening, Hans Mathiasen.

Ledelse i en osteklokke

Så Coop-kæden er ikke en hjælp, men en klods om benet?

”Ja, det kan man faktisk sige Og så er vi nogle, der er gået så langt som til at sige, at nu gider vi bare ikke mere. Omkostningerne til hovedkontoret er ikke bragt ned, som det er stillet i udsigt – tværtimod.”

Er Coop kommet for langt fra baglandet?

”Absolut. Jeg synes, vi mærker det selv efter vores egen åbning af en butik, som i dag vist nok er Danmarks 16. største. Da vi åbnede, sendte vi indbydelser til direktionen, men ingen kom, og de har aldrig været her. Fornemmelsen er, at de lever i en osteklokke i det hovedkontor.”

Utilfredsheden fik med virkning fra nytår Fensmark Brugsforening – en af Danmarks største og ældste – til at træde ud af Coop og blive en del af Meny-kæden under Dagrofa.

”Det er klart, at det er et wakeup call for Coop. Og Fensmark er jo en brugsforening på vores egen størrelse,” påpeger Hans Mathiasen.

”Men vi er nødt til at være medlem af en kæde. Man kunne godt bryde ud, men det er slet ikke noget, vi har diskuteret. Jeg tror, der er ret bred enighed om i hele systemet, at man ikke vil stille det op som et trusselsscenarium. Jeg brænder jo også selv for andelstanken, men når den bliver forvaltet på den måde, er det ikke okay.”

Hvis det er så slemt hos Coop, er det vel nærmest jeres pligt at sige farvel – netop af hensyn til kunderne?

”Det kan man godt argumentere for. Og skal det lige være Coop? Der er jo ikke noget principielt til hinder for, at man skifter til en alternativ kæde hos Dagrofa,” fastslår Hans Mathiasen og understreger i samme åndedrag, at økologi og kundernes behov er i højsædet – uanset hvad.

”Vi er den butik i hele landet udenfor København og Aarhus, der sælger den største andel af økologiske varer – det går folk virkelig ind for herovre.”

Medlemmernes valg

Foreløbig gælder det formandsvalget 14. april, hvor de selvstændige brugser står sammen.

”Vi er blevet enige om at melde ud til pressen, at vi ikke har nogen Plan B. Nu ser vi, hvad der sker med formandsvalget, og hvis vi taber det, så er det en ny situation. Så kan det være, at nogle brugsforeninger går til Dagrofa og spørger til et samarbejde.”

Skal Fanø så gå med?

”Det er jo ikke mig, der bestemmer det. Det har jo hele tiden været sådan, at vi spørger medlemmerne. Det er ikke bestyrelsen, der bestemmer – det er sgu medlemmerne!”

 

Relaterede artikler

Top