Fanø Brugsforening mærker nye vinde og reagerer på det

Bestyrelsesmedlem Lene Gorzelak og formand Torben Tobiasen får en snak med kunderne. Og uddeler god glühwein.

Omsætningen er faldet i år, og alderssammensætningen på Fanø gør, at alt for få får de gode app-tilbud. Det har fået brugsbestyrelsen i arbejdstøjet og ud i butikken

Hent artiklen fra avisen her som PDF

HANDELSLIV – I 2021 kunne ledelsen af SuperBrugsen i Nordby og bestyrelsen for Fanø Brugsforenings bestyrelse glæde sig over en rekordomsætning på 136 millioner kroner før moms. I år bliver omsætningen efter alt at dømme fire-fem procent lavere i kroner og øre, selv med en skyhøj inflation. Men der forventes overskud. Og der er givet sponsorater på 360.000 kroner i år.
De nye vinde, der blæser, har fået bestyrelsen til at udvide rettidig omhu ved at tage fat på sin helt egen informationskampagne. De har valgt at tage nogle ’vagter’ i SuperBrugsen for at møde kunderne og forklare dem, hvordan de får mere ud af deres medlemskab, både for deres egen skyld og deres 125 år gamle butiks skyld. Denne fredag eftermiddag er det formand Torben Tobiasen og bestyrelsesmedlem Lene Gorzelak, der er trukket i arbejdstøjet. De uddeler smagsprøver på en rigtig god glühwein fra Tyskland og får sig en snak med kunderne, hvoraf de fleste er medlemmer. 2595 er der af slagsen. Det er nok kun Folkekirken, der kan prale med flere her på øen.
”Vi har tal, der viser, at medlemmerne har 614.000 bonuskroner stående. Det er alt for meget. De penge skal tilbage til medlemmerne. Så vi har indført fem skarpe tilbud om ugen, de kan bruge deres bonuskroner på,” fortæller formanden.

Ikke alle bruger appen
De cirka 60 procent af medlemmerne, der bruger Coops app til mobiltelefoner, har nemt ved at opdage tilbuddene, og for dem er det nemt at bruge deres bonuspoint med appen, men Fanøs brugser har en special udfordring:
”Og det er alderssammensætningen her på Fanø. Kun 14 procent er under 45 år! Mange af de lidt ældre medlemmer er aldrig kommet i gang med at bruge appen. Og det er ærgerligt, for i appen er der også rigtigt gode personlige tilbud, som de går glip af,” forklarer han.
Så er man i SuperBrugsen, når bestyrelsesmedlemmerne er der – og det er et par af dem næste gang lørdag den 14. januar klokken 11-13 – så kan man roligt komme og få rådgivning om installation af appen og brugen af den.
Bestyrelsen får også noget ud af ’vagterne’ i butikken.
”Vi får masser af god feedback fra medlemmerne. Der er også ros til butikken og til de ansatte. Og vi får mulighed for at fortælle dem, at Fanø faktisk har en discountbutik. Den er her i butikken. 500 varer er hele tiden til fast lavpris, det tænker folk måske ikke på,” siger han.

Høje energipriser
Ikke kun faldet i omsætningen, men også de stærkt stigende energipriser forringer økonomien.
”Men vi er heldige at have en moderne butik, så vi er ikke så hårdt ramte som de gamle butikker,” siger Torben Tobiasen. Alle unødige frysere og kølere er slukkede, og der er styring på næsten alt.
Godt nyt er der heldigvis også. Forretningen har for det første fået en rigtig restaurantsommelier til vinafdelingen ved navn Henrik Hansen, for det andet er det er til at skaffe arbejdskraft, selv om en del må hentes i Esbjerg, og for det tredje vurderes butikken vurderes som den næstbedste i distriktet og den ottende-bedste i landet i den årlige kundetilfredshedsundersøgelse.
De kommende fokusområder er: Færre tomme hylder, flere nye og spændende varer og konkurrencedygtige priser, slutter formanden.

Tekst og foto: Finn Arne Hansen

Relaterede artikler

Top