Øens største forening ønsker liv på Fanø

Fanø Brugsforening har 2800 medlemmer og er øens største private arbejdsplads. Det forpligter, mener bestyrelsen. Den vil gøre gavn med de økonomiske muskler, den har

Hent artiklen som PDF her

FORENINGSLIV – Et lille år er gået, siden bestyrelsen for Fanø Brugsforening fik nye kræfter i bestyrelsen og en ny formand i skikkelse af Torben Tobiasen. Vi har sat ham stævne for at høre lidt om bestyrelsens syn på foreningens plads i ø-livet, fremtidsplanerne og driften af især SuperBrugsen i Nordby.
I samtalen betoner han flere gange, at det er holdarbejde. Men han er jo er ’manden med kasketten på’, så vi spørger løs.

Hvordan er det første år gået for den ny bestyrelse?
”Jeg synes, vi har haft et virkeligt godt samarbejde. Alle i bestyrelsen har i den grad stemplet ind, og vi har både arbejdet med indadvendte sager som strategi, årshjul, og dannelse af arbejdsgrupper som med profilering og aktiviteter udadtil. Ligesom alle medarbejdere også igen har gjort en stor indsats, hvilket også understreges i de årlige Coop-kundeundersøgelser, hvor SuperBrugsen Fanø er syvendebedst blandt alle SuperBrugser i Danmark.”

Formanden for bestyrelsen for Fanø Brugsforening Torben Tobiasen.

Formanden for bestyrelsen for Fanø Brugsforening Torben Tobiasen fortæller, at SuperBrugsen i Nordby vurderes til at være 7. bedst i Danmark i en stor kundetilfredshedsundersøgelse.

”Brugsen er meget mere end en butik, vi er øens største fællesskab med 2800 medlemmer, der arrangerer fællesspisninger, foredrag, gåture, vort 125-års jubilæum, vinsmagninger og meget mere,” tilføjer han.

Corona satte en kæp i hjulet
”Coronaen satte en kæp i hjulet på meget, men vi kan nu, hvor vi er kommet i gang igen, mærke, at folk har savnet de aktiviteter. Og vi får masser af feedback, også fra medlemmer, vi ikke tidligere har hørt fra. Det er dejligt,” siger Torben Tobiasen, der oplever, at medlemmerne har samme fokus på bæredygtighed, økologi og mindre madspild, som Coop har. Så han er ikke i tvivl om, at det er noget, der kommer flere foredrag og aktiviteter omkring.

Men der er jo også en forretning, der skal drives?
”Ja, og i den forbindelse vil bestyrelsen godt fokusere lidt på, at dividenden er afløst af en bonus på én procent af købet. Og her i foreningen har medlemmerne lige nu faktisk sparet 576.000 kroner op i ubrugt bonus. Bruger man Coop-app’en, kan man løbende følge sin bonus og nemt bruge af den, men har man kun et Coop-kort, glemmer man nemt sin bonus. Og det er da ærgerligt. De penge skal da bruges. Der har været prisstigninger på mange varer, så her er der en mulighed for at spare nogle penge ved sit indkøb,” påpeger han og tilføjer, at man kan spørge i kassen, hvad ens bonus er på, hvis man ikke har app’en.

Hvor mange har app’en?
”58 procent af vores medlemmer bruger app’en. Men kun 11 procent har en Prime-konto, der giver 15 procent rabat på Änglamark-produkter og på økologi. Det er ærgerligt få. Vi vil ikke snyde kunderne for de fordele, der er, herunder de personlige tilbud, som man også får i app’en. I jubilæumsugen stod vi klar til at hjælpe dem, der ville prøve app’en og prime-kontoen, og det gør vi nu igen to fredage i marts samt én i april,” siger formanden.
Coops priser føler han også behov for at kommentere:
”Vi har fået ry for at være dyre, men dagbladet BT bragte en uvildig prisundersøgelse i februar, og den viste, at på 40 udvalgte dagligvarer var vi i alt kun 9 kroner fra discount-butikker som Rema 1000 og Netto – det svarer til kun to procent af den samlede pris. Det kan vi godt være bekendt. Coop 365 var i øvrigt billigst!”

Udvidelse af lageret
Butiksnyheder har han også med til interviewet. Lageret er blevet udvidet, hvilket længe har være savnet. I den forbindelse er der lavet støjhegn mod naboerne.
I butikken har der været forskellige rokeringer. Vinmanden Bo Aakjær er nu også blevet souschef, Vibeke Oehlenschlæger er blevet ansvarlig for bageriet, Mathias Bang er blevet uddelerassistent, Allan Jensen er blevet ny food-ansvarlig og Louise Askou er ny non-food-ansvarlig.

Hvad kan vi vente os af 2022? Får vi Vinfestival igen?
”Vi vil gerne være en levende, spændende butik. Så selvfølgelig skal vi have Vinfestival. Det er jo blevet en tradition, et sted, man mødes. Vi kunne også overveje et nyt storskærmsarrangement som det ved fodbold-VM. Det var supergodt. Vi vil virkelig gerne understøtte det gode liv på Fanø, og en veldrevet butik er det, der gør det muligt. Vi er en forening med en stor egenkapital, og den skal ud at arbejde, gerne i samarbejde med de andre foreninger og aktører på Fanø.”
Generalforsamlingen foregår 26. april, og der er tre ledige bestyrelsespladser og to suppleantpladser. Forslag, også om nye bestyrelseskandidater, skal sendes til formanden senest 14 dage før.
”Vi håber at se rigtig mange til årets generalforsamling, hvor foreningen igen er vært med lidt godt at spise og drikke. Kom og deltag, så vi sammen sikrer, at foreningen bliver udviklet i henhold til medlemmernes og Fanøs bedste,” slutter Torben Tobiasen.

Tekst og foto: Finn Arne Hansen

 

 

 

Relaterede artikler

Top