Præcisering: Udvalgsformand Christian Lorenzen har bedt os præcisere i forhold til nedenstående, at det ikke var ham, men borgmester Sofie Valbjørn, der under de hektiske forhandlinger om en ny taxaløsning kom for skade at stille en omsætningsgaranti i udsigt for Fanø Taxi. Denne garanti havde byrådet bevilget specifikt til den påtænkte hasteløsning med Esbjerg Taxa og ikke til en situation, hvor Fanø Taxi valgte at fortsætte sin kørsel.
TAXIKØRSEL – Hvis Fanø Taxi og Fanø Kommune skal i parterapi, bør de nok ikke tage en hyrevogn derhen. Parterne er ikke bare uenige om stort set alt indenfor taxakørsel, men har tydeligvis også mistet enhver rest af tillid til hinanden.
Det står lysende klart efter et forløb, der efterhånden ligner en farce, mens kunderne måske – måske ikke – indtil videre sandsynligvis kan regne med en foreløbig løsning, der ikke spås særlig lang levetid hos nogen af parterne.
Man skal spænde sikkerhedsselen for at følge med, så vi tager forbehold for nye ændringer efter deadline på denne avis.
Men i skrivende stund er Fanø Taxi tilbage i drift, selvom kommunen 24. april meldte ud, at Esbjerg Taxa ville overtage allerede tre dage senere – på St. Bededag den 27. april.
Dagen før blev der dog i sidste øjeblik afholdt et møde mellem Fanø Kommune og taxavognmand Fritz Quistorff. Efter intens dialog henover weekenden kom der så kontramelding fra kommunen den 30. april: Fanø Taxi fortsætter sin kørsel, så Esbjerg Taxa overtager ikke alligevel.
Opsigelse trukket igen
”Der sker jo det, at Fritz igen har opsagt samarbejdet, men har valgt at trække sin opsigelse tilbage igen. Og det er ikke første gang, det er sket. Så vidt jeg husker, er det en håndfuld gange nu,” lyder det fra formanden for Erhverv-, Natur- og Teknikudvalget, Christian Lorenzen (K).
Det førte til aftalen med Esbjerg Taxa.
”Med ni dages varsel opsagde han samarbejdet, og så er vi jo nødt til at gøre noget hurtigt. Vi afholder en række møder, hvor udvalg og byråd beslutter en aftale, som specifikt knytter sig til Esbjerg Taxa.”
Dermed sigter udvalgsformanden til en omsætningsgaranti, som Esbjerg Taxa har betinget sig for at træde til, men denne garanti har åbnet en ekstra front i uenigheden.
Tilskud trukket igen
”Jeg undrer mig egentlig over, at Fanø Kommune tilbyder Esbjerg Taxa tilskud for at køre. Da jeg blev kaldt til møde, blev jeg tilbudt samme vilkår med en omsætningsgaranti, men det blev trukket tilbage et par dage efter,” siger Fritz Quistorff fra Fanø Taxi.
Det dokumenterer han med en mail fra forvaltningen, men udvalgsformanden forsvarer forskelsbehandlingen:
“Det er ikke bare formalia, men også principper. Det har aldrig været en del af aftalen med Fritz. Ekstraordinære situationer kræver ekstraordinære løsninger, og i det omfang Fritz fortsætter sin kørsel, er det ikke en ekstraordinær situation,” siger Christian Lorenzen.
“Vi har også indskærpet, at hans bevillinger enten skal udnyttes eller afleveres. Man kan ikke have bevillinger og ikke køre, men det er min opfattelse, at Fritz har troet det og på den måde kunne holde Fanøs borgere som gidsler. Hvis ikke der er dokumentation for anvendelsen, så bliver han politianmeldt – og det har han fået varsel om,” siger udvalgsformanden.
Ingen aftale om noget
Han ser ikke Fanø Taxi som langsigtet samarbejdspartner for kommunen – og det er gensidigt.
“Der er ingen aftale om noget som helst – vi har bare besluttet at drive forretningen videre uden tilskud. Så jeg kan åbne og lukke ligesom bageren, men vi holder da mere åbent nu, end det var ønsket fra kommunen,” siger Fritz Quistorff.