Optimisme præger Fanø Brugsforening efter store investeringer

Hele artiklen i PDF-format

BRUGSFORENING – Det koster penge at tjene penge. Det ved enhver god købmand, og det viser sig også i 2016-regnskabet for Fanø Brugsforening.

I sit 120. jubilæumsår – eller 125 år for afdelingen i Sønderho og 150 år for den danske brugsbevægelse – må den lokale detailkæmpe og ejendomsbesidder notere sig et underskud for andet år i træk.

Den gode nyhed er til gengæld, at de røde tal på en lille million kroner er en væsentlig forbedring fra sidste år og i høj grad skyldes investeringer i fremtiden.

dsc_7629-kopi

Der er således investeret i alt 1,2 mio kr. i renovering af DagliBrugsen i Sønderho og ikke mindst i ombygning af den gamle brugs, hvor Westwind nu er rykket ind som ny lejer.

Den sidste investering svarer i sig selv til sidste års underskud, men den vil fremover generere en god lejeindtægt sammen med en ventet omsætningsvækst i hovedbutikken på fire pct. i år.

Overskud på vej
”Jeg lover jer, at næste år kan vi præstere mindst en million i overskud, og så skulle det gerne stige gradvist derfra,” lød det fra formanden for Fanø Brugsforening, Hans Mathiasen, på generalforsamlingen 26. april.

Kerneforretningen med detailhandel har det da også fremragende efter investeringen i den nye SuperBrugsen i Nordby – især i sammenligning med den generelle udvikling for Coop-koncernen.

”På landsplan er det den rene elendighed, og der er ikke noget at råbe hurra for i Coops butikker generelt,” lød det uden omsvøb fra formanden.

”Dansk Supermarked har f.eks. haft et samlet overskud på over otte milliarder kroner de seneste fem år, mens Coop i samme periode måttet nøjes med at tjene 80 millioner. Så det går altså ikke ret godt.”

dsc_7652-kopi

Det gør det til gengæld på Fanø, hvor den selvstændige brugsforening sidste år hævede sin samlede omsætning med 11,8 pct. til 126,6 mio kr. – i stærk kontrast til et mindre fald på landsplan.

Den nye SuperBrugsen i Nordby er den altdominerende trækhest med en omsætning på 98,1 mio kr. og en stigning i omsætningen på hele 14,8 pct. sidste år.

DagliBrugsen i Sønderho og Fanø Blomster i den gamle brugs har også fremgang, mens OK-tanken går lidt tilbage.

Ingen store planer nu

”Hvis vi ser i et lidt længere perspektiv, så ligger vi på index 504 (mere end en femdobling af omsætningen, red.) siden 1998 – synes I ikke, det er flot”, spurgte formanden og høstede spontane klapsalver fra salen.

I lyset af de store investeringer og udviklingen på landsplan betegner bestyrelsen 2016-resultatet som ’særdeles tilfredsstillende’. Og de kommende år handler det primært om at justere alle håndtag helt rigtigt ind.

dsc_7664-kopi”Vi har ikke de store fremtidsplaner udover, at vi nu skal have trimmet det hele. Hvis vi får flere aktiviteter, så er det fordi nogle medlemmer kommer og siger f.eks: Kan I ikke købe den blomsterbutik eller bevare den tankstation, for vi ejer jo den her biks alle sammen,” sagde Hans Mathiasen med henvisning til de seneste udvidelser i henholdsvis 2011 og 2007.

”Nu har vi lånt en masse penge og satset på fuld hammer. Men pengene skal tilbage efterhånden som vi tjener dem ind igen, så det bliver godt for øen, og vi kan bevare den gode butiksstruktur.”

I anledning af jubilæet – som også inkluderer et ’kobberbryllup’ for overtagelsen af Sønderho Brugs i 2004 – var der i år også cognacglas på bordene. De skulle i brug efter lidt lækker mad til medlemmerne.

”Det er ret usædvanligt, men nu hvor vi har haft jubilæum, synes vi, at vi skulle have en lille én. Men I får kun vand, indtil generalforsamlingen er færdig,” lød det med et glimt i øjet fra formanden,” og det begrænsede måske rækken af spørgsmål og forslag om stort og småt
en anelse efter beretningen.

 

Drøje hug til Coop-ledelsen

dsc_7656-kopiAMATØRISME – Der er plads til forbedring i koncernledelsen for den kæmpestore Coop-koncern – oven i købet god plads, hvis man spørger formanden for Fanø Brugsforening.

Han er ikke just imponeret og lagde ikke fingrene mellem i vurderingen af hverken resultater eller kunstnerisk udførelse i sin beretning på generalforsamlingen forleden.

Det gælder den generelle udvikling i salget på landsplan, som han i befriende direkte stil kalder ’den rene elendighed’ – og det gælder ikke mindst koncernens meritter på IT-fronten.

”For IT-systemerne hos Coop er det ligesom hos Skat – det står rigtig, rigtig skidt til,” lød det nådesløst fra formand Hans Mathiasen.

Amatøragtig ledelse

Store dele af Coops centrale bogholderi- og regnskabsfunktioner blev i 2013 outsourcet til Indien i jagt på besparelser. Men blot et år senere måtte man hente nogle af dem hjem igen på grund af problemer.

Siden har eksperter rejst tvivl om den reelle besparelse for Coop, og der er fortsat knas i koncernens store IT-maskineri.

”Indien giver stadig store problemer. Men det var en koncernbeslutning, og lige siden har det sejlet – det kan undre, at det overhovedet kan løbe rundt. Og det er faktisk forfærdeligt, at så stor en organisation kan køre så amatøragtigt! Men nu er de da begyndt at rydde op i topledelsen derovre,” lød svadaen uden de store omsvøb fra Hans Mathiasen.

 

Medlems-app samler både betaling og bonus i mobilen

dsc_8119-kopiPå generalforsamlingen i Fanø Brugsforening fik medlemmerne en kraftig opfordring til at afprøve og bruge en ny medlems-app.

”Det virker, og det virker rigtig, rigtig godt. Bare hent app’en, og så kører det altså bare! Og hvis ikke, så beder I bare om hjælp i butikken til at få den installeret på jeres telefon,” lød opfordringen fra formand Hans Mathiasen.

Den nye app styrer både betaling og medlemsskab, så man kan betale og holde styr på bl.a. bonus og kvitteringer med mobilen.

Det lyder næsten for nemt til at være sandt. Og det affødte da også et skeptisk spørgsmål fra salen.

”Der er overhovedet ikke nogen tvang. Men så snart I har prøvet det, vil I sige, det er rigtigt, hvad de sagde,” replicerede formanden.

 

Relaterede artikler

Top