Grotte Esbjerg er en elektrisk klon

Grotte skal passe ind i færgelejet, og færgepersonalet skal ikke fumle efter knapperne, så den er blevet en klon af de nuværende færger Fenja og Menja

Hent hele artiklen som PDF her

LIVSLINJEN – Det kan være et privilegeret erhverv at være journalist. Som når Molslinjen inviterer på besigtigelse af Grotte Esbjerg på skibsværftet i Hvide Sande.
Her er travle arbejdere og teknikere i fuld gang med at aptere det skrog, der kom fra Polen for at par måneder siden. Overalt skal man passe på ikke at falde ned ad trapper uden gelændere, hamre hovedet mod lavthængende byggedele eller falde over tommetykke kabler.

Opholdsrummet er ikke opdelt. Der kommer borde i hver ende med udsigt.

Opholdsrummet er ikke opdelt. Der kommer borde i hver ende med udsigt.

Ingen olielugt
Det er nemlig en elfærge, og det mærker man. Der er for eksempel ikke nogen olielugt i maskinrummet – meget underligt, faktisk. Og de to Danfoss Electron-elmotorer i her ende af skibets bug er kun hver især lidt større end en stor tønde. Men de yder hver 375 kW, de skubber og trækker samtidig, og de er tilsammen lige så kraftige som dieselmotorerne i Fenja og Menja, fortæller maskinchef Ole Berg Hansen fra Molslinjen, der veloplagt viser de fremmødte journalister rundt.

Lastbilmotor ombord

Ole Berg Hansen ved den orange Scania-generatormotor.

Ole Berg Hansen ved den orange Scania-generatormotor.

Og en lille finurlighed: Grotte har sit eget elværk med, en Scania-lastbilmotor, der med biodiesel og en tilkoblet generator kan holde Grotte opladet i et døgn. Der var megen diskussion om det nødvendige i dette, men sådan blev det. Ole tror dog ikke, den kommer til at starte ret tit.
Grottes opladerarm vil ved anløb til Esbjerg straks finde ’stikkontakten’ og suge sig fast til den i otte minutter. Det skulle være nok til at litium-ion-batterierne hele tiden er på toppen. De rummer lige så meget strøm som 11 styk Tesla X, nemlig 1107 kWh. Varmen fra dem går til opvarmning på skibet!

Batterierne rummer samme mængde strøm som 11 Tesla X.

Batterierne rummer samme mængde strøm som 11 Tesla X.

Han fortæller, at da Grotte skal passe i færgelejerne er den en klon af de to andre færger. Man håber dog med et lidt ændret design af vogndækket at kunne presse et par ekstra biler ind.

Inddækket cykelparkering
Nyt er også, at skibet har dobbeltbund, så overdelen er i store træk lavet af aluminium for at spare på vægten.

Bænkene på soldækket har planker af kompositmateriale.

Bænkene på soldækket har planker af kompositmateriale.

Cykeldækket får glasskydedøre i hver ende, så man kan være der i blæst og regn uden at fryse som i dag. Opholdsrummet er ikke delt. Færgen leveres i september og skal i drift efter prøvesejladserne.

Tekst og foto: Finn Arne Hansen

Relaterede artikler

Top