Fanø Taxi tager tager en tur mere med reduceret åbningstid – og lave forventninger

TAXAKØRSEL – Fanøs taxaer på gaden igen, men spørgsmålet er, om det er en holdbar løsning. Som tidligere beskrevet i Fanø Posten risikerede den nye, samlede ordning for bus- og taxakørsel med offentlig trafik samt patienter og ældre at koste livet for den almindelige taxakørsel.

Nu er der indgået en foreløbig ordning, så Fanø Taxi fortsætter indtil videre, men med reduceret åbningstid. Man kan dog fortsat bestille en taxa til at komme udenfor åbningstiden, men vognene holder ikke længere standby ved færgen, f.eks. om søndagen, hvor der er helt lukket.

“Vi er selvfølgelig interesseret i så meget åbningstid som muligt, men det skal også være rentabelt for vognmanden, og det er bare svært udenfor de store byer,” erkender formanden for kommunens Erhvervs-, natur og teknikudvalg, Christian Lorenzen (K).

Måske andre aktører

”I princippet kører man jo døgnet rundt hele året, hvis man har en taxabevilling. Men vi har så i den tidligere periode i flere omgange lavet nogle aftaler om, at det var rimeligt nok at indskrænke åbningstiden. Nu prøver vi det her, og så tager vi en snak med Fanø Taxi om nogle måneder, hvor alle kan se, om det fungerer for de enkelte parter”.

Vognmandens forslag

Er der risiko for nedlukning af taxakørslen igen?
”Det kan da godt være, men så vil vi jo inddrage bevillingen og tilbyde den til dem, der nu måtte have lyst til at køre. Men det betragter jeg ikke som en mulighed, for det her er en realistisk løsning, der er lagt op af vognmanden selv,” påpeger Christian Lorenzen.

Hos Fanø Taxi er det første indtryk, at det ikke rigtigt fungerer med de nye åbningstider.

”Nej, det synes jeg ikke det gør i den forstand, at det er for dårlig en service overfor vores gæster,” siger vognmand Fritz Quistorff, der tidligere har kaldt licitationen en ’katastrofe’.

Nødt til at handle

Er der basis for længere åbningstider?
”Det mener jeg, at man er nødt til. Enten ved, at vi gør det eller nogle andre, så vi får en ordentlig dækning. Det kan simpelthen ikke nytte noget. Vores restauratører kommer jo også gevaldigt i knibe, hvis deres gæster ikke kan køre,” påpeger han.

Har andre planer

”Vi vil prøve at give det en chance – måske for, at der kan dukke andre ideer op. Jeg er sådan set fuldstændig åben og har ikke rigtigt nogen interesse i firmaet længere. Jeg har aftalt med en af mine chauffører, at han passer det og har det daglige ansvar,” siger Fritz Quistorff, som personligt har helt andre planer end at bøvle med en løsning.

”Jeg tager simpelthen ud at rejse nu – i første omgang et par måneder i Asien. Og så har jeg købt mig en autocamper, som jeg vil tøffe rundt i, når jeg kommer hjem. Hvis man virkelig vil have det til at fungere, så er jeg til rådighed. Men jeg mener, det er utroligt vigtigt, at man nu vågner lidt op.”

Relaterede artikler

Top