25 procent færre med færgen i marts

Nedlukningen den 14. marts slog omgående igennem på Fanølinjens trafiktal

Hent hele artiklen som PDF her

CORONAKRISEN – Et fald i passagertallet på 24,6 procent i marts måned 2020 i forhold til marts måned 2019.
Det er den sørgelige kendsgerning for Fanølinjen, der drives af Molslinjen A/S. Forklaringen er uden tvivl, at landet blev lukket ned på grund af coronaepidemien den 14. marts.

Færre gæster til øen
Mens der i marts 2019 var 114.584 passagerrejser frem og tilbage, svarende til 57.292 personer, som købte en returbillet, så var tallene i marts 2020 nede på 86.362 rejser frem og tilbage, svarende til 43.181 personer, som købte en returbillet.
Når vi omregner på denne måde, så skyldes det, at Molslinjens kommunikationsafdeling definerer Passagerer som antallet af rejser frem og tilbage, altså det dobbelte af antallet af solgte returbilletter, som jo angiver, hvor mange er reelt kommer til øen. Begge opgørelsesmetoder er jo teknisk set rigtige nok, men her på Fanø er det jo mest interessant, hvor mange mennesker, der rent faktisk kommer til øen.

Fanølinjens passagertal faldt hurtigt efter nedlukningen.

Fanølinjens passagertal faldt hurtigt efter nedlukningen.

Faldet i antallet af overførte biler er på knap 16 procent i samme måned.
Året 2020 startede ellers godt. I januar 2020 var der 99.848 passagerrejser frem og tilbage, hvilket var 11.344 flere end i samme måned i 2019, altså en fremgang på knap 13 procent.

Fremgang i februar
I februar 2020 var der også en fremgang i forhold til samme måned året før, nemlig en fremgang på 4,3 procent. I år blev der foretaget 108.900 passagerrejser frem og tilbage, mens tallet i 2019 var 104.442.
Molslinjen har også leveret de endelige tal for 2019. De viser, at der var 1.823.908 passagerrejser frem og tilbage. I 2018 var tallet 1.825.999. Men 2018 var jo også året med tre måneders hedebølge fra maj til august. Så det er jo tankevækkende, at tallet i 2019 ikke faldt mere. Det skyldes blandt andet flere afgange.

Tekst og foto: Finn Arne Hansen
Grafik: Tina Foldager

Relaterede artikler

Top