Spænding om sommerpakken

Efter at denne avis er gået i trykken, præsenteres regeringens sommerpakke. Men da Christiansborg er utæt som en si, er det allerede sluppet ud, at der også i år sandsynligvis skal gives hjælp til turistområder som Fanø. 200 millioner kroner lader der til at være afsat til blandt andet billigere togbilletter og færgebilletter. Begge dele blev revet væk i 2020.

Går det som forventet, vil borgmestrene blive inviteret til forhandlinger, men regeringen har med stor sandsynlighed det samme mål som i 2020, nemlig at sikre, at så mange som muligt holder ferie i Danmark, til gavn for den hjemlige økonomi, coronasikkerheden og valutabalancen.

Pensionister med coronapas er imidlertid begyndt at søge sydpå. Så selv om man kan frygte en turistinvasion som i perioden juli, august og september 2020, sker det næppe.

Danskerne booker ganske vist sommerhuse i stor stil. Vi har talt med Danibo, der melder om kun 10 procent ledig kapacitet i højsæsonen. Men selv om de tyske gæster skulle få lov til at komme, får vi næppe samme voldsomme sommer som i 2020. Og da langt de fleste tyskere ikke har kunnet kommet i april og maj på grund af restriktioner, der virker mærkværdige, vil sommerhusbranchen få et dårligt første halvår. Derfor er det vigtigt, vi får mange gæster i andet halvår.

En sommerpakke, der giver gående og cyklende gæster meget billige eller gratis billetter fra medio maj og året ud, vil – set herfra – være velkommen, gerne som en start på en ’landevejsordning’.

Billige billetter til bilister udenfor højsæsonen er også en nødvendighed. Vi må se det i øjnene. Turisterne bliver ældre og ældre frem mod 2040, og de kan ikke undvære bilen. En løsning kunne være tvangsparkering som på den tyske vadehavsø Norderney. Men det vil koste natur og give oprør. Nemt er det ikke.

Tags

Relaterede artikler

Top