Nye projekter kobler færgen med by og havn i Esbjerg

Hele artiklen i PDF-format

DOKKEN – Masterplanen ’Dynamik mellem Esbjerg Havn og by’ blev i 2010 udarbejdet i et tæt samarbejde mellem Esbjerg Kommune og Esbjerg Havn.

Planen indeholder ti delprojekter, hvoraf flere er med relation til Dok-området.

Langsomt realiseres byggeplanerne på Dokken med kontorhuse, boliger, hotel og parkeringsfaciliteter.

Landgangen er et af masterplanens delprojekter. Projektet vil knytte by og havn sammen.

Landgangens forløb skaber en helt ny og spændende trafiksikkeradgang til Dokken. Landgangen står færdig og indvies i foråret 2017.

Et andet delprojekt er en cykel- og gangbro over Dokhavnens indløb. En bro der kan bidrage til trafiksikkerheden for gående og cyklende til og fra Fanø færgen. En bro der sammen med Dokkens modernisering kan give nye oplevelser til de mange, der i fremtiden vil færdes på Dokken. En bro der også kan bidrage til at løse parkeringsproblemerne ved Fanø færgen ved at skabe en hurtig og nem adgang til Dokkens snart 1.100 P-pladser.

Bro over Dokhavnens indløb

Et fornyet forslag om en cykel- og gangbro over Dokhavnen vil kunne sikre bløde trafikanter til og fra Fanø færgen og blive en attraktiv forbindelse mellem færgen og Esbjerg bymidte.

En sikker adgang til Fanø Færgen

En cykel- og gangbro over Dokhavnen kan blive et stort aktiv for hele Dokhavnen, Esbjerg By og Fanø.

 

”Da jeg var dreng, fiskede jeg fra den gamle bro over Dokhavnen,” fortæller Bjarne Pedersen direktør i Pedersen Gruppen.

”Dengang var det nemt og sikkert at komme fra stationen til Fanø-færgen. Gæsterne fik også en ekstra oplevelse ved at krydse havneløbet.”

Binde sammen

Bjarne Pedersen ser gerne en ny cykel- og gangbro etableret over Dokhavnen.

Det vil binde Torvet og Fanø-færgen sammen via Realdania-projektet ’Landgangen’, der indvies i foråret 2017.

Bjarne Pedersen vil meget gerne støtte en fælles henvendelse fra Esbjerg og Fanø kommuner til Realdania og andre om et sådant projekt.

Sikker trafik

”En cykel- og gangbro vil fjerne alle de bløde trafikanter fra en meget trafikeret strækning og gøre det nemt og sikkert at komme fra byen til færgen,” mener Bjarne Pedersen.

En ide som Fanøs viceborgmester Marius Nielsen støtter og meget gerne ser fremmet.

”Det er en fin ide med en bro over Dokhavnen,” siger Marius Nielsen, der ligesom Bjarne Pedersen også erindrer den gamle bro.

God idé

”Det vil være til glæde for både Fanø og Esbjerg, hvis vi i princippet kan knytte Fanø via færgen og en bro over Dokhavnen med landgangs-projektet og Esbjerg centrum. Det kan også betyde en vækst i endagsturisterne på Fanø,” mener Marius Nielsen.

Et forhold, som formanden for erhverv-, teknik- og miljøudvalget Kristine Kaas Krog også peger på sammen med muligheden for at få løst parkeringsproblemerne på Esbjerg-siden.

”Når jeg kobler en bro sammen med en mulig brug af p-pladserne på Dokken, så ser jeg en løsning, der vil være yderst attraktiv for Fanø,” understreger Kristine Kaas Krog.

Løser flere ting

”Den foreslåede løsning vil ’slå mange fluer med et smæk’. Parkeringsforholdene på Esbjerg-siden er essentielle at få løst,” påpeger Kristine Kaas Krog.

”Hvis vi (Fanø Kommune, red.) på nogen måde kan og må bidrage finansielt eller på anden vis til en broløsning over Dokhavnen, så vil jeg ikke udelukke det,” siger hun.

P-HUS

Allerede i dag er der mere end 260 p-pladser på Dokken, der mere eller mindre står tomme i aftentimerne og i weekenderne.

DOKKEN_udsnit med pkælder

Arkitekt-illustration med udsnit af mulig ny P-kælder på Dokken. Illustrationen er stillet til rådighed af Pedersen Gruppen.

”Når Dokken er færdig, vil der være mellem 1.000 og 1.100 p-pladser, heraf mange i den kommende p-kælder,” fortæller Bjarne Pedersen, direktør i Pedersen Gruppen, der står bag udbygningen af Dokken.

”De mange p-pladser vil sammen med en cykel- og gangbro over Dokhavnen kunne løse mange af de nuværende udfordringer med parkeringen ved Fanø-færgen,” mener Bjarne Pedersen.

Udnyttes optimalt

”Jeg har selvfølgelig en interesse i, at faciliteterne blive benyttet af så mange som muligt, men jeg tror også, at vi vil kunne glæde mange pendlere og gæster,” mener Bjarne Pedersen.

”Elektronisk kan vi styre bookning og betaling, så pladserne kan udnyttes optimalt til glæde for mange,” siger Bjarne Pedersen.

Tidligere planer

Tilbage i 2010 arbejdede Fanø Kommune med planer om etablering af P-hus ved færgen. På det tidspunkt var der interesse fra flere borgere på Fanø for at betale for en fast p-plads – dog alt afhængig af den månedlige pris for en p-plads.

Tanken om et p-hus strandede dengang blandt andet i en drøftelse mellem Esbjerg Havn og Fanø Kommune om finansieringen.

Arkitekt-illustration med udsnit af mulig ny P-kælder på Dokken. Illustrationen er stillet til rådighed af Pedersen Gruppen.

Relaterede artikler

Top