Den såkaldte visititationskørsel kan hentes hjem til øen og sikre to biler
TAXIKØRSEL – Telefonen ringede. Det var generalen og sejrherren fra Den Store Første Taxikrig på Fanø, tidligere ældresagsformand Kirsten Poulsen, der var i røret.
”Nu skal vi hjælpe Ole. Vi skal bruge alle artikler om taxisagen fra alle aviser, og så skal alle, også de nye byrådsmedlemmer, have det hele,” lød det med vanlig fasthed i stemmen.
Halv million kilometer
Med Ole mener hun taxivognmand Ole Thomassen, 62, der i 2019 flyttede fra Bramming til Fanø for at stifte Fanø Taxa til stor glæde for især de ældre borgere på øen. Siden har han og sønnen kørt en halv million kilometer i de to biler i firmaet. Men han undrer sig over, at byrådet ikke er interesseret i at få to faste taxier på øen i dagtimerne, til gavn for alle. Det kan nemlig lade sig gøre, hvis den såkaldte visitationskørsel hjemtages fra fastlandet. Men det ønsker kommunen åbenbart ikke, siger han i en samtale med Fanø Posten i sit nyrestaurerede hus på Vestervejen.
Vi spørger først lidt til de første tre år.
”Vi er blevet godt modtaget. Der har været lidt brok på Facebook, men vi mødes med stor positivitet, også vedrørende ventetider. Vi har jo kun én fast bil på Fanø. Vi er nødt til at køre med den anden på fastlandet for at supplere,” fortæller han.
Problemet er den visitationsbus, som byrådet vedtog at indføre i 2017. Hans forgænger Frits Quistorff kunne ikke klare at miste den kørsel med ældre, der skal til dagcentret eller lægehuset, skolebørn og så videre. Og det er humlen.
”Opgaven ligger i dag hos Esbjerg Taxa og Busser. Kontrakten udløber den 31. december 2022, men nu siger kommunen, at den kan forlænges i to år uden udbud, fordi den har travlt.
Men sagen er, at den ikke skal i udbud. De kan bare lade kontrakten udløbe. Vi kunne køre meget mere i dagtimerne, hvis vi havde to biler,” forklarer han.
Den grønne dagsorden
Han er helt klar over, at flertallet i byrådet har en ’grøn dagsorden’, men Fanøs befolkning består af mange ældre borgere, og mange af dem er for dårlige til at cykle. Turisterne er også glade for at kunne få en taxi.
”Jeg har da ofte kørt en turist fra færgen til Fanø Bad – med cykel og bagage,” fortæller han.
Han tilføjer, at han også hjælper kommunen med at køre telebus om aftenen, hvilket kommunen sparer penge på.
Formanden for ENT-udvalget, Lasse Harder Schousboe, støtter sin forvaltning i, at visitationskørselen skal fortsætte uændret i to år.
”Hvis vi ikke forlænger aftalerne nu inden 30. juni, skal der bruges tid og kræfter på at undersøge, hvad der så skal ske. Vi skal indhente data og udarbejde en infrastrukturplan, hvor vi også ser på busserne,” siger han.
”Det lyder nemt at lade være med at udbyde opgaven, men vi kan ikke bare ringe efter en taxi, når der skal køres visitationskørsel. Der skal udarbejdes kvalitetsstandarder og laves aftaler,” siger han.
Beslutningen er i sidste ende politisk, tilføjer han. Han regner med, at sagen kommer på ENT-udvalgets dagsorden den 22. maj.
Tekst og foto: Finn Arne Hansen