HOTELDRIFT – Opstarten af Fanø Vadehav Center har været problematisk på flere måder. Ombygning og istandsættelse har taget længere tid og været væsentligt dyrere end budgetteret.
Det påvirkede opstarten af både kursus- og hotelområdet, som beskrevet i sidste udgave af Fanø Posten. Et par personalesager har også kostet kræfter både ledelsesmæssigt og økonomisk.
Ny start på vej
Det er ifølge partner og økonomiansvarlige Per Møller-Pedersen de væsentligste årsager til, at centeret har været ude i torvene.
”Vi er slået tilbage til start, men det er en helt anden start, end den vi har lagt bag os”, siger Per Møller-Pedersen.
”Vi har gode kræfter i bestyrelsen og forventer den udvidet indenfor kort tid med yderligere to professionelle medlemmer, hvis kompetencer indenfor finansiering, ejendomsudvikling, salg og marketing vil styrke os yderligere.”
Han ønsker endnu ikke at sætte navn på de to nye medlemmer af bestyrelsen, som i forvejen er blevet styrket med to nye medlemmer.
Markedsføring svigtet
Dels fhv. direktør i Fanø Sparekasse, Freddy Christensen, og dels tidligere partner i Deloitte, Ole Pallesen, der begge har fungeret som rådgivere i processen. Per Møller-Pedersen påpeger, at netop markedsføring var et område, der blev svigtet i opstarten som følge af det krævende fokus på driftsudfordringerne.
Presset likviditet
Det påvirkede indtjeningen, og sammen med de høje istandsættelsesomkostninger påvirkede det likviditeten meget kraftigt.
”Konceptet er det rigtige”, fastslår Per Møller-Pedersen.
Tro hos kreditorerne
“Vores kreditorer tror på, at vi kan udvikle Fanø Vadehav Center til en sund forretning. Det tegner forespørgsler og bookninger fra grupper og virksomheder også på. Vi har flere virksomheder og offentlige organisationer, der vender tilbage i nye forløb. Det marked ved vi, er det rigtige”, påpeger han.
Hotelpartner glippede
Per Møller-Pedersens partner i Fanø Vadehav Center, direktør Ann Kopp har tidligere oplyst, at centeret var i tæt dialog med en hotelkæde, der skulle indgå som investor i centeret for udvikle og sikre hoteldriften.
”Vi havde en seriøs dialog, men vores koncept passede desværre ikke med deres strategi og primære satsningsområder”, fortæller Per Møller-Pedersen.
Højt humør
”Vi søger stadig en medinvestor for at udvikle virksomheden, men hvornår det kan ske, ved jeg ikke.”
Med de nye kompetencer i bestyrelsen, med kreditorer som støtter og tror på projektet, med gæster og kursisters flotte tilbagemeldinger, en målrettet markedsføring og som oplyst med bestillinger på plads de kommende måneder, er Fanø Vadehav Center klar til en ny start, lyder meldingen.
Eller som Per Møller-Pedersen udtrykker det:
”Humøret er højt!”