BROBYGNING – En ny bro for fodgængere og cyklister tværs over Dokhavnen til Fanøfærgeriet i Esbjerg er rykket adskillige skridt nærmere. Dermed kan der være udsigt til bedre og mere trafiksikre forhold for både gående og cyklende passagerer til færgerne mellem Esbjerg og Fanø.
Samtidig kan broen blive en attraktiv oplevelse med en promenade eller arkade mellem bymidten i Esbjerg og færgelejet – en forbindelse, der kan være med til at øge antallet af endags-turister på Fanø, da turen ad broen slutter ved færgelejet.
Arkitektfirmaet Schønherr har netop offentliggjort et skitseprojekt for ’Dokhavnsbroen’, som den hedder i daglig tale, og selv om pengene – op mod 30 millioner kroner – endnu er i ’restordre’, mener borgmester i Esbjergs kommune, Johnny Søtrup, at projektet er realistisk.
Alligevel kan der gå mellem tre og fem år før broen står klar.
Tanken er nemlig at pengene skal findes hos forskellige fonde, hvorefter det gælder høring, udbud og projektering, inden byggeriet kan gå i gang.
På Fanø har planerne om en bro over Dokhavnen i Esbjerg vakt begejstring. Udsigten til en øget sikkerhed for de bløde trafikanter, måske flere turister og bedre parkeringsmuligheder på Esbjerg-siden, bliver budt velkommen fra mange sider. Der tales selvfølgelig også varmt for projektet hos direktør Bjarne Pedersen fra Pedersen Gruppen, der står for det samlede ’Dokken-projekt’ i Esbjerg.
”En bro over Dokhavnen bliver en del af det samlede projekt, og er dermed et stort skridt for udviklingen af hele området. Vi får skabt en fornem forbindelse fra Esbjerg midtby, forbi havnepromenaden og Realdania-projektet ’Landgangen, forbi Dokken og hen til Fanø-færgerne”, siger Bjarne Pedersen.
Ifølge arkitekternes skitser bliver der tale om en ’svingbro’, der kan åbnes ved at brofagene drejes til siden, så skibstrafikken fortsat får fuld adgang til dokhavnen.