Bent er nu både brugsuddeler og coronageneral

Bent Kruse Madsen er chef for øens største private arbejdsplads og har været i ilden, siden coronakrisen startede

Hent hele artilen som pdf her

HANDELSLIV – SuperBrugsen i Nordby har 65 ansatte om vinteren og 90 om sommeren og er dermed øens største private arbejdsplads. Når den samtidig er øens største supermarked midt i en coronakrise, skulle man tro, at chefen for det hele, brugsuddeler Bent Kruse Madsen, ville være en kende stresset. Men det er en smilende og rolig mand, vi møder til interview på havebænken udenfor butikken.

Bent Kruse Madsen tager situationen med ro og overblik.

Bent Kruse Madsen tager situationen med ro og overblik.

”Nej, jeg har ikke haft flere arbejdstimer, end jeg plejer. Om sommeren har jeg mere travlt. Men det fylder da enormt meget på det psykiske plan,” fortæller han.
Det gælder også for de ansatte. Nogle af dem har bedt om nye arbejdsopgaver for ikke at have så meget direkte kontakt med kunderne, men sygefraværet har ikke været anderledes, end det plejer. Og ingen har bedt om at blive sendt hjem.

Nye regler og lovkrav
”Og så kommer der hele tiden mails fra myndighederne og Coop om nye regler og lovkrav. Nyhederne skal man jo også følge med i, og jeg skal følge med i, hvad kollegerne gør af smarte ting,” fortæller han.
I SuperBrugsen har krisen betydet, at flere kasselinjer er blevet åbnet. For ellers ville køerne blive for lange. Det har stillet krav om flere ansatte ved kasserne. Den har også gjort, at nøglepersonerne nu arbejder på skift. For eksempel arbejder uddeleren og hans souschef forskudt. Der er også kommet mere pres på hjemmeleveringerne mandag, onsdag og fredag. Men her må butikken skuffe nogle kunder. De gamle kunder og de ældre prioriteres højest.
”Der har også været et ønske om, at vi skulle pakke poser for folk, som de så selv kunne hente, men det har vi simpelthen ikke ressourcer til. Og så har der jo været en masse forventninger lige fra starten af, for eksempel om håndsprit ved indgangen. Men vi kunne simpelthen ikke skaffe det, heller ikke på nettet.”
Medarbejderne holdes orienteret på en enkel måde: Via daglige opslag på døren til frokoststuen. Desuden har arbejdspladsen en lukket facebruggruppe, hvor de kan stille spørgsmål og komme med gode forslag. Dem er der mange af.

Guider foran butikken
Hans store skræk er mandefald ved sygdom.
”Det tør jeg slet ikke tænke på,” siger han.
Påsken står for døren, om som noget nyt vil der være nyansatte guider foran butikken, der skal fortælle folk, hvordan de bedst handler. Man ser for eksempel helst ikke gruppeindkøb.
Og omsætningsforventningerne?
”Vores succeskriterium er 80 procent af det normale i påsken,” slutter Bent Kruse Madsen.

Tekst og foto:
Finn Arne Hansen

Top