Historisk rekord for færgen

Hele artiklen i PDF-format

TRAFIK – Aldrig før har Fanøfærgerne sejlet så mange personbiler frem og tilbage mellem Esbjerg og Fanø som i juli 2017. 49.671 personbiler blev det til på bare den ene måned.

Det er en stigning på 5,9 pct. i forhold til juli 2016, hvor der blev fragtet 46.900 personbiler over sejlrenden – en personbil er, i rederiets terminologi, en bil på under 3.500 kilo.

”Samtidig er det en fremgang på 12,2 pct. i antallet af biler for årets syv første måneder som helhed”, oplyser Lindy Kjøller, der er salgs- og marketingchef hos rederiet Færgen.

Den hidtidige juli-rekord er fra 2011, hvor det blev til ca. 47.000 biler.

”For de såkaldte ’landgangsrejsende’, altså gående og cyklende passagerer, blev juli måned også en helt fantastisk måned i år”, fortsætter han.

”Over en kvart million mennesker sejlede med enten ’Fenja’ eller ’Menja’. Helt præcist blev det til 253.221 personer. Det er ikke ny rekord, men det er tæt på, og det er en fremgang på 5,6 pct. i forhold til juli sidste år, hvor 239.752 passagerer sejlede med.

”Derimod var der en enkelt højsommerdag, der slog alle hidtidige rekorder. Det var lørdag den 22. juli, hvor flere end 17.000 mennesker var med færgen, altså på bare én enkelt dag – og selvfølgelig var det først og fremmest deltagere og tilskuere til Fanø Sommercup, som vi har et helt fortrinligt samarbejde med”, fortsætter Lindy Kjøller.

Juli måneds største stigning i procent findes i antallet af busser, der har krydset farvandet mellem Esbjerg og Fanø. I antal ’enheder’ blev det til 67 busser i juli 2017 mod 51 i juli 2016 – men trods alt er det en stigning på hele 31,4 pct.

Antallet af lastbiler på færgen er også gået markant frem. Her kan rederiet notere en stigning på 12,5 pct. – fra 947 til 1.065 lastbiler.
”Vi har ikke noget tal for antallet af cykler. De er gratis at få med over, men vi kan se, at flere og flere passagerer har cykler med, så vi er slet ikke i tvivl om, at der også her er tale om en markant stigning”, tilføjer Lindy Kjøller.

Han erkender dog også, at der er en bagside af medaljen – ikke mindst, når det gælder de mange biler, der bliver fragtet frem og tilbage med færgerne.

”Alt andet lige kan det være med til at give længere ventetid for bilister, og det er der selvfølgelig ingen, der er begejstrede for. Målet er dog, at flest mulige gæster får mulighed for at opleve Fanø og alle de tilbud, der er på øen – og selv med flere end 30.000 afgange om året er det svært at undgå ventetid i de helt travle perioder, erkender salgs- og marketingchefen.

Ikke desto mindre gør rederiet hvad de kan for at ’klemme’ flere afgange ind i sejlplanen.

Det vil blandt andet ske i september, hvor interessen for at holde sensommerferie på Fanø er stigende.

”En stor del af døgnet sejler vi i intervaller på tyve minutter – men ikke hele døgnet. Alligevel vil vi nok forlænge den del af sejlplanen, hvor færgerne anløber og afsejler tre gange i timen, i hvert fald på de travle dage”, forudser Lindy Kjøller.

”Samlet set vil der blive sejlet flere end 1.000 afgange mere i 2017 i forhold til 2016”, vurderer han.

Top