Sønderho Havn åbnes ved kristi himmelfart

Formand Anders Bjerrum og Christian Fischer fra bestyrelsen i støtteforeningen ser frem til at kunne indvie havnen 14. maj.

Formand Anders Bjerrum og Christian Fischer fra bestyrelsen i støtteforeningen ser frem til at kunne indvie havnen 14. maj.

10 millioner kroner har det kostet at få en sejlrende til Sønderho og at få gravet ud til en havn ved Børsen

Em kæmpemæssig gravemaskine var i sving for at lave havnebassinet på 20 gange 50 meter.

Em kæmpemæssig gravemaskine var i sving for at lave havnebassinet på 20 gange 50 meter.

Hent hele artiklen som PDF her

HAVNEANLÆGGELSE – Efter 10 års arbejde og en investering på samlet set 10 millioner kroner er der endelig udsigt til, at Sønderho Havn, der fik sine rettigheder som ladeplads i 1741, kan genåbne. Det vil ske fredag den 14. maj klokken 15, oplyser Anders Bjerrum og Christian
Fischer fra støtteforeningens bestyrelse.

To unge sæler blev de første fastliggere i Sønderho Havn.

To unge sæler blev de første fastliggere i Sønderho Havn.

Vi har sat dem stævne i den nyudgravede havn, der er på 50 gange 20 meter. Her skal ligge en flåde eller ponton, som Martha af Sønderho kan lægge til ved, når der skal sejles ture til Ribe. Et par unge sæler er de første gæster og kikker nysgerrigt på os på broen. Herfra er det tydeligt at se, at der er kommet en sejlrende fra nord til syd. En livlig strøm kan nu tydeligt ses.
”Vandet kommer ind nordfra via Lundvig Løb gennem Slagters Lo til Sønderho. Vandet kommer ind sydfra via Hønerenden gennem Dybet til Sønderho,” fortæller Anders Bjerrum, der bor i København, men som har været ’københoning’ siden han var ét år. Sønderho er hans andet hjem.
De første kajakroere, robådsejere og stand up padlere har allerede været på besøg. Christian Fischer har også selv, måske som den første, været ude i sin robåd med påhængsmotor.

Idéen kom fra Ribe
Idéen til at genåbne sejlrenden og havnen kom faktisk fra Ribe Sejlklub, fortæller de to.
”Formanden for Ribe Sejlklub, der startede med at søge tilladelse til uddybning af den tilsandede sejlrende til Sønderho, hed Allan Husted Christensen. Han døde i 2012. Hans datter Stella er medlem af i bestyrelsen af Sønderho Havn Støtteforening,” fortæller Anders Bjerrum, der sammen med Lauritz Holm-Nielsen har været fundraisere og har skaffet millioner fra A. P. Møller Fonden, Nordea, Sportsgoodfonden ved Steen Lassen og Boghandler Clausens Fond, der gav hele 1,5 millioner kroner.
Støtteforeningen ville gerne have haft den tilsandede Møllerende mellem Keldsand og Fuglsand genåbnet, da det er den korteste vej til Ribe, men det sagde myndighederne nej til.
”Fordi måling af fuglenes flugtafstand viste, at vi ville komme for tæt på fuglene, der står langs kanten af renden og fouragerer. I VVM-rapporten kunne vi ikke indregne muligheden for, at fuglene sandsynligvis ville vænne sig til færdslen, fordi vi manglede data. Derfor blev Møllerenden opgivet, og vi valgte i stedet at uddybe den lidt længere rende Slagters Lo. Den giver til gengæld kortere vej til Nordby”, fortæller Anders Bjerrum.
Næste opgave er at få brugt 50.000 kubikmeter sand og mudder til forhøjelse af digerne. Det støttes af kommunen og af miljømyndighederne under visse, strenge betingelser. En ren win-win-situation, som de siger.

Tekst og foto: Finn Arne Hansen

Relaterede artikler

Top