Kæmpe-donation til jubilæums-teaterstykke

Det er lykkedes Gertrud Exner at hente en kæmpe donation på 465.000 kr. fra Statens Kunstfond til jubilæumsforestillingen ‘Be Free.’ (Foto: Bart Kootstra).

Se hele artiklen i PDF-format

TEATER – I forbindelse med den forestående fejring af 275 års jubilæet, tog Fanø Kommune kontakt til teaterleder Gertrud Exner for at høre om mulighederne for at få lavet en ny og mere moderne fortolkning af begivenhederne tilbage i 1741.

Gertrud Exner påtog sig opgaven – også at søge yderligere midler til projektet ud over de 80.000 kr., som Fanø Kommune havde bevilget. Og det lykkedes – i dén grad!

For nylig bevilgede Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg et tilskud på 465.000 kr. Det er ifølge udviklingskoordinator ved Fanø Kommune Helle Andersen helt exceptionelt, men er samtidig et udtryk for, at Gertrud Exner ikke er en ’fru hvem som helst’ i teaterkredse. I 2015 modtog Gertrud Exner således en ’Reumert’ for forestillingen ’Tivoli’.

 

‘Be Free’ forestilling

’Be Free’ som jubilæumsforestillingen kommer til at hedde, vil indlede festlighederne fredag den 8. juli og spille hele jubilæumsugen.

”Jeg arbejder med objekt-teatret som udtryk, der tager udgangspunkt i tingene, i kostumerne, i musikken, i omgivelserne og ikke i en given rolle. Nu bliver Fanøs natur, kultur og historie mit grundlag, og det tager jeg alvorligt, helt ned til farvenuancer, madopskrifter, stoffet i kjolerne, folderne og musikken,” fortæller Gertrud Exner om den kommende forestilling.

”Udgangspunktet for denne forestilling bliver Fanøs historie. Det at være fri, dengang og nu. Jeg skriver ikke et manuskript. Dragten er spændende, og den vil jeg gå ind i.

Jeg skal jo ikke gengive en dragt fra 1741. Hvem ved i hele taget, hvordan en dragt så ud i 1741? Men jeg kan tage udgangspunktet i dragten, i folderne, farverne og i dansen, som hænger sammen med dragtens udformning.”

 

Intim oplevelse

Gertrud fortæller, at forestillingen vil være nøjagtigt tilrettelagt.

Alle forløb vil være koreograferet ned til mindste detalje.

”Musikken kan dog være improviseret afhængig af sted, vind og vejr,” siger hun.

Der vil være et maksimum på 60 tilskuere pr. forestilling, der forventes at ville bevæge sig rundt i og omkring Sønderho.

”60 tilskuere og mulighed for bevægelse, det er det format, vi arbejder bedst i. Ingen stor scene. Publikum er hele tiden tæt på og med rundt.”

Gertrud Exner forventer at ’Be Free’ spiller seks-syv gange, eventuelt to gange om dagen.

”Det bliver ikke en teknisk forestilling. Vi skal kunne spille uanset vejret,” understreger Gertrud, som udover den traditionelle forestilling, har en drøm om at lade forestillingen udvikle sig efter det normale ’tæppefald’. Jeg elsker, når man bliver lidt sammen efter en forestilling. Får måske en kop kaffe, måske en dans. Sætter sig med sin frokostkurv. Jeg inviterer jo folk ind i mit univers, ind i min stue, men jeg kan ikke lave festen for dem. Det er hér, samarbejdet opstår. Vi skal lave en fest sammen!”

’Be Free’ vil i de kommende måneder blive skabt i et nyt tæt samarbejde mellem Gertrud Exner, Catherine Sombstny fra Compagnie Médiane i Frankrig og musiker Claus Carlsen.

 

Gertrud Exner 02 fritlagtFanø blæste hende omkuld

PORTRÆT – ”Jeg elsker Fanø! Sammenholdet på øen, roen. Her møder man et sammenhold og liv, som gør, at man både kan bo på landet og være inde i byen på samme tid.

Jeg pendler hele tiden – og jeg elsker at komme hjem til Sønderho. Det er hér, jeg lever, får min inspiration fra naturen og oplever engagement og opbakning fra alle.”

Sådan indleder Gertrud Exner samtalen i sit hus på Søndertoft i Sønderho.

Gertruds søster Marie Louise Exner var flyttet til Fanø i halvfemserne og Gertrud besøgte hende ofte i Sønderho.

”Fantastiske fester, jeg oplevede som 21 årig – folkemusikken. Jeg blev blæst helt omkuld. Man står bare og glor. Det var mind blowing. Jeg lærte at danse samme nat.”

For 10 år siden besluttede Gertrud Exner at slå sig ned, hvor hun ville kunne lide at være, også selvom alt skulle ramle.

”Sønderho er et sted, hvor tingene kan vokse fra. Så behøver jeg ikke løbe efter berømthederne i København eller bevæge mig på de bonede gulve. Her kan jeg selv styre det og lave noget, der holder i mange år. Jeg ville bygge noget nyt op og det blev så mit teater. I de første år var der mange, der ikke forstod, hvad jeg lavede,” fortæller hun.

”Laver du børneteater? Det må vel nok være hyggeligt”, sagde mange til mig.

Det har taget mange år, at vende det billede. Men det hjælper at sige, at man har fået en Reumert, at man har været i Kina, at man spiller i København.

Ærgerligt, at det skal den vej – at man ikke bare kan vise produktet indefra.”

Gertrud Exner har lige så stor en succesoplevelse ved at spille i børnehaven her på Fanø, i Slagelse, i Brønderslev eller…

Det er ikke de bonede gulve, der giver Gertrud følelsen af succes. Det er en helt almindelig formiddag, hvor hun spiller for børnene, har kontakten og forestillingen glider.

 

Relaterede artikler

Top