Fanøs ildsjæle er vigtige aktører

Vi tager pulsen på turismen anno 2022 med destinationschef Hans Peter Folmann. Han vil gerne være den lille og vågne

Hent artiklen som PDF her

TURISME – Nu har vi haft Destination Vadehavskysten i godt et år. Hvordan er det gået, og hvordan ser fremtiden ud? Det har vi haft en snak med destinationschef Hans Peter Follmann om.
Hvad synes du om starten på destinationsarbejdet?
”Det har været spændende, og det har været udfordrende. Og det med at fortælle folk, at vi har stiftet destinationen for at samle kræfterne i to kommuner, det er et budskab, vi ikke kan sige for få gange. Selv om vi efter min mening har sagt det mange gange, så er det lige som om, at folk ikke forstår, hvad en destination er.”
Jamen, så prøv at forklare det.
”Efter kommunesammenlægningen stod vi med 98 kommuner, der alle havde et turistkontor og en turistchef. Så valgte man, det vil sige staten, efter nogle forsøg med Kongernes Nordsjælland og til dels i Aarhus og efter at have set på udenlandske erfaringer, at de 98 små enheder skulle sammenlægges i større enheder. Så kunne man styrke turismeudviklingen i de forskellige områder.”

Lille og vågen
”Nu har vi 19 destinationer, og vi er absolut en af de små, så vi prøver at efterleve den med ’hellere lille og vågen end stor og doven’. På Fyn er alle ni kommuner gået sammen i én destination, og i Aarhus er mange kommuner gået sammen. Så det er nogle ret store destinationer, vi er oppe imod, rent konkurrencemæssigt. Dem er vi jo i konkurrence med, både her i landet og i udlandet. Det må vi prøve at efterleve. Vi må være vågne og tage de nicher, som vi kan finde ud af at konkurrere i.”
Når staten har opfundet jer, må den vel også betale?
”Det er jo lige netop det. Og det gør den, så længe man bliver i destinationsselskabet. Og for at blive en destination skal man være mindst to kommuner af en vis størrelse, både geografisk og med en vis turiststrøm.”
Kommunerne spytter vel også i kassen?
”Ja, der er flere indtægtskilder: Kommunerne, Erhvervsfremmestyrelsen, fonde og de private aktører, som her i området rent faktisk smider halvanden millioner kroner i destinationen. Og det er rent faktisk pænt. De kan trække det fra som markedsføringsudgifter, og de får rent faktisk markedsføring ud af det, også lokalt. Vi har for eksempel lavet en ambassadørvideo, hvor Tilde Rudbeck her fra Fanø er med. Men vi starter fra toppen med awareness og branding og prøver at gå nedad derefter.”
Er Tønder Kommune stadig velkommen?
”De er altid velkomne, og de vil efter min mening få langt mest ud af at være med hos os to vadehavskommuner. Men nu hvor de har fået en borgmester, der ser meget mod grænselandet, er det nok ikke blevet nemmere. Vi ville ellers kunne få stordriftsfordele ud af det, og ja, de har en stor bid af Vadehavet. Det ville have passet perfekt. Vi håber stadig.”
I Ribe og på Fanø har stærke kræfter arbejdet på at bevare deres turistkontor, deres guider og deres egen markedsføring. Hvordan ser du på det?
”Der er jo mange ildsjæle i Ribe og på Fanø, og det skal man tage som en enorm positiv ting. Det er folk, der vil noget godt for øen og området. Og kan vi bare lave en kobling, så vi både kan lave noget godt overordnet og noget godt lokalt, så ser jeg det ikke som et kæmpeproblem eller en kæmpeudfordring, overhovedet ikke. Det er imidlertid klart, at i forhold til at drive noget nyt og at bevare noget fra ’i går’, så vi også bevarer tilskuddet fra staten, så skal vi tænke over, hvor vi lægger æggene i kurven. Vi har de æg, vi har, og hvor skal de placeres? Det vil der altid være subjektive holdninger til. Vi har her på turistkontoret på Fanø 5000 fysiske besøg om året, og det koster 750.000 kroner om året. Det svarer til, at vi stikker folk 150 kroner i hånden, når de går ind gennem døren. Det tal er faldet gennem 10 år. Folk bruger hjemmesider og de sociale midler. Det er vi nødt til at forholde os til. Selv tyskerne bruger nu nettet lige så meget som danskerne, viser en stor undersøgelse, vi lavede blandt 1000 tyskere, 1000 nordmænd og 1000 danskere. 53 procent af de tyske gæster og 52 procent af danskerne brugte nettet. Nordmændene var topscorere. Det gør vi nok også selv, når vi planlægger en ferie. Det må vi geare markedsføringen efter. Så i år kommer vi til at have færre åbningstider her på Fanø. Det vil være i højsæsonerne.”

Destinationschef Hans Peter Folmann vil gerne tiltrække gæster i ydersæsonen. Om sommeren sker der ingen markedsføring.

Destinationschef Hans Peter Folmann vil gerne tiltrække gæster i ydersæsonen. Om sommeren sker der ingen markedsføring.

I har også ændret på besætningen?
”Ja, der har været enkelte ansatte, der ikke har kunnet se sig selv i det nye, og dem har vi lavet gode fratrædelsesaftaler med.”
Hvad er planen nu her i 2022? Det er jo egentlig ligegyldigt, om turisterne kender destinationen, bare I sørger for at gæsterne kommer her til Fanø, Ribe, Esbjerg og Mandø?
”Jeg synes, det er vigtigt, at folk ved hvad deres skattekroner går til. Og så er der det med fordelingen af pengene. Både blandt borgere og politikere er der jo holdninger til, hvor man skal lægge de æg, man nu en gang har. Det er også vigtigt at kunne holde øje med, hvordan det rent faktisk går. Her på øen, for eksempel, er turismen jo det største erhverv. Så det er jo vigtigt for alle aktører at kunne følge lidt med i det. Og især aktørerne har jo mulighed for at deltage i mange kurser og events, hvor de kan udvikle deres egen forretning og produkter. Vi skal gå hånd i hånd, borgere og erhverv. Vi skal ikke slide for meget på hinanden. Det er vigtigt.”
”Vi skal være gode aktører, og jeg mener helt fra starten af, fra køen ved færgen. Og her kunne jeg godt have lyst til at tale lidt med Molslinjen, for jeg syntes ikke altid, der er en super-gæsteservice, når du skal købe en billet eller have en cykel med. Det vil vi gerne lægge pres på for at få forbedret. Det er afgørende, at gæsten får en god oplevelse fra starten af, hvis de skal have lyst til at komme igen. Og det er jo også i Molslinjens interesse.”
”Men vi skal huske, at turismen er kommet for at blive. Vi havde jo ikke så flot en slagter eller et så fantastisk supermarked, havde det ikke været for gæsterne. Og ja, lige i de seks uger om sommeren behøver vi ikke at tiltrække flere turister, for da er vi fuldt belagt. Den balance skal vi også have. Vores kampagner ligger derfor 100 procent udenfor sommersæsonen.”

Ny app skal vise begivenheder

App'en Vestkysten skal snart indeholde begivenheder.

App’en Vestkysten skal snart indeholde begivenheder.

Stort set alle turister går rundt med en smartphone på sig. Og på en ferie går man meget rundt, man sidder ikke ved en computer. En god app, der på telefonen fortæller turisterne, hvad de kan opleve og hvor de forskellige fixpunkter er, ønskes derfor af mange gæster. Men det er dyrt at udvikle en god app. Derfor er destinationerne på Vestkysten hele vejen op til Hanstholm gået sammen om app’en Vestkysten, fortæller Hans Peter Folmann.
”Og her til sæsonen 2022 vil der blive indbygget en begivenhedskalender. Så vil man kunne sætte en radius på et bestemt antal kilometer og søge efter begivenheder indenfor den,” fortæller han.
App’en findes til både iPhone og Android-telefoner.

Tekst og foto: Finn Arne Hansen

Relaterede artikler

Top