Ornitologen der tør flyve højere end andre

Marco Brodde i arbejdstøjet i klitterne på den nordlige del af Fanø (foto: Morten Fog)

KUNST – For ’os alle’ er Marco Brodde, ham der tegner fugle og formidler naturen på Fanø.Kunstmuseum PlakatA3-2

I England er Marco Brodde kunstneren, der kan omsætte iagttagelsen til en intens kunstnerisk oplevelse.

Ornitologen Marco Brodde har droppet den strenge naturalistiske streg og skaber i stedet internationalt anerkendte værker i nuet – stadig med fuglene som det centrale motiv.

Sammen med Lars Waldemar er Marco Brodde udstillingsaktuel på Fanø Kunstmuseum fra den 13. august.

 

Fascination

Hvor er du på vej hen med dine værker?

”At skildre fugle har bevæget sig fra at være en rigtig hyggelig og givende hobby til en meget dybtliggende fascination. Ikke bare af det jeg ser, men også af det fantastiske væsen jeg har foran mig – altså den der fugl!

Marco Brodde har to gange været inviteret til at deltage i ’The Sea Bird Drawing Week’ i Skotland, der er et møde mellem nogle af verdens bedste fugletegnere. Her har Marco Brodde blandt andet mødt navne som Darren Woodhead og Bruce Pearson.

”Kontakten til dem og det britiske kunstnermiljø har givet mig en enorm inspiration og motivation. Det er baggrunden for den udvikling, jeg har haft de sidste par år,” siger han.

”Nu tilbringer jeg uger og udstiller sammen med de største kunstnere. Jeg er blevet en del af et spændende miljø,” siger Marco Brodde.

Han har udbygget sit internationale netværk gennem møderne og udstillingerne. Der er knyttet mange gode kontakter, som er med til at øge det internationale kendskab til ham.

”Jeg havde aldrig drømt om, at jeg ville få den slags kontakter.”

”Man kan snakke teknikker, men i virkeligheden er det ’HVORFOR’, der er det interessante, når vi snakker udtryk. Hvad er det, der gør forskellen fra at tegne en fugl, til at det løfter sig et helt andet sted hen? Det har selvfølgelig noget med teknik at gøre, men det er også, når man forstår naturen og arternes væsen – at man ikke kun er betragteren, men at man forstår fug­len,” understreger Marco Brodde.

Indsigt

Den dybe indsigt i fuglenes adfærd er for Marco en nødvendig forudsætning for at kunne arbejde med dem. Indsigten bliver grundlaget for at kunne udtrykke iagttagelserne kunstnerisk.

”For at kunne ’naile’ den med fem streger”, som han udtrykker det.

I Skotland er Marco Brodde også blevet udfordret teknisk, hvor han har udviklet sig fra at tegne med hårde normale blyanter til at bruge meget bløde.

”For to år siden tegnede jeg udelukkende med normale blyanter. Jeg kommer nok aldrig til at bruge dem igen. Jeg er simpelthen blevet ’blød’. Blyantens hårdhed – eller det modsatte – gør noget ved udtrykket og variationen af stregen,” forklarer han, der også er blevet inspireret til at bruge bredere pensler.

”Lav det hele – også de små fine næb med brede pensler. Se hvad der sker. Få en spontanitet og et temperament, der gør det værd at kigge på,” er Marco Broddes argumenter.

I Skotland blev Marco Brodde også inspireret til at ’gøre arbejdet færdigt’ ude i naturen – uanset vejret!

”Tidligere tegnede jeg i skitsebøgerne. Tog hjem. Fandt et dyrt stykke papir og så begyndte jeg i virkeligheden forfra med at tegne. Du kan ikke overføre spontaniteten fra naturen til at sidde hjemme i varmen med kaffen,” understreger Marco Brodde.

Dialogen med kollegaerne har også givet Marco Brodde en væsentlig erkendelse.

”I alt for mange år har jeg koncentreret mig om fuglene! Deres form og deres konturer. Hvor har jeg mange skitsebøger med konturstreger af fugle tegnet med den samme blyant! Jeg var kun interesseret i at få fuglen korrekt. Nu har jeg sluppet naturalismen,” smiler han.

Slippe korrektheden

”Kunsten er for vigtig til at overlade til virkeligheden. Så kom nu ind i kampen som billedkunstner,” blev der sagt på hans første tur til Skotland.

Marco husker ikke, hvem der sagde det, men siden har han turde slippe korrektheden og udtrykke sine følelser og oplevelser i sine værker.

Der er dog en svær balance mellem ornitologen ’the naturalist’ og kunstneren ’the artist’ påpeger Marco.

”Tidligere skulle fuglen, individet, arten være helt korrekt. Ornitologerne skulle ikke kunne sætte en finger på mine tegninger. Men hvor var kunstneren,” spørger han.

”Korrektheden låser dig. Selvfølgelig skal du kende detaljen. Det gør, at du kan give dig fri fra den. Du skal kende reglerne for at kunne bryde dem,” siger han.

”Naturen er ikke kun en kulisse eller en komposition. I naturen er det kampen mellem liv og død, der gælder. Det er dét, det handler om at udtrykke som billedkunstner,” understreger Marco Brodde.

Her på Fanø kender vi dig som naturalisten?

”Ja – og i virkeligheden er det de garvede ornitologer, der er ’de værste kritikere’. De fokuserer kun på, om den der rygfjer er den rigtige. Det skal man lytte til. Men ornitologer skal også lære at se på billederne som kunstværker,” understreger han.

”Jeg fortolker mine naturoplevelser i mine billeder. Jeg laver ikke bare en kopi.

Det er den personlige, dybfølte kærlige oplevelse, jeg udtrykker. Det er det her øjeblik.”Oystercatchers copy

 

Flerfarvet linoleumstryk, “Strandskader ved Hønen, Sønderho”, 2016. Et af fem værker der måske skal udstilles i London.

Top