Sparekasseformand: Vi har alle ansvar for, at tingene kørte af sporet

Hele artiklen i PDF-format

PENGESAGER – Fanø Sparekasse kan næste år fejre 150 års fødselsdag, og står det til bestyrelsesformanden, skal lysene på lagkagen rykke tæt sammen mange år ud i fremtiden. Øens pengeinstitut skal forblive på egne ben, selvom de har vaklet noget gennem et omtumlet 2017.

I denne uge har bestyrelse og direktion søsat en ny strategi sammen med personalet, og nu skal der ses fremad – forhåbentlig over et mere roligt hav i horisonten.

Strategi født i stormen

”Den nye strategi blev jo født i stormvejr. Både personalet og bestyrelsen havde et stærkt behov for at se nogle mål og en kurs. Derfor satte vi os ned og brainstormede på, hvad der skulle ske. Stille og roligt fik vi defineret vores mission på øen og vores vision og værdier,” fortæller Jeppe Valbjørn, bestyrelsesformand for Fanø Sparekasse.

Et par konsulenter fra Finanssektorens Uddannelsescenter deltog i arbejdsmøderne på Pandekagehuset og Kellers Badehotel, og bestyrelsen arbejdede videre med de forskellige input.

Tæt på kunderne

Selve strategipapiret, som Fanø Posten har haft lejlighed til at se, er holdt i runde formuleringer, som ingen kan være uenige i. Formanden foregøgler da heller ikke, at det er atomfysik.

”Vi er jo en konservativ sparekasse, og det viser sig også i vores strategi, som ikke er så forskellig fra tidligere. Det går meget på, at vi er her for øens borgere, og det er vores hovedmission. Vi har en værdi om at være tæt på – tæt på folk, tæt på vores kunder og til at komme ind til,” understreger Jeppe Valbjørn.

”Åbenhed er også et nøgleord, for der har været så meget fnidder, sladder og historier. Jeg bliver glad, når jeg hører gode ting, og jeg bliver glad, når jeg får meldinger – også om dårlige ting – så jeg kan gøre noget ved det”.

Jeppe Valbjørn blev valgt til formand sidste år og trådte ind i bestyrelsen i 2015, hvilket var samme år som Henning Balle afløste Freddy Christensen i direktørstolen.

”Jeg kom til et pengeinstitut, som netop havde sagt farvel til en direktør, der havde siddet der i 33 år. Der kom en ny mand ind, som tog fat på en lidt anderledes måde. Det skabte en del konflikter og en del udskiftning i personalet, så det har selvfølgelig været en meget udfordrende tid. Det har været hårdt og meget, meget tidskrævende,” erkender den nye formand.

”Men jeg synes, vi er kommet godt ud igennem det. Det er en helt anderledes oplevelse at komme til bestyrelsesmøde nu – tonen er anderledes, og det er meget mere positivt at møde personalet.”

Ville af med direktøren

Balladen kulminerede sidste sommer. En kritisk gruppe i repræsentantskabet forsøgte at skille sig af med Henning Balle på et ekstraordinært møde 6. juni efter hård kritik af hans ledelsesstil, der ifølge kritikerne havde udløst en stribe opsigelser og sygemeldinger. I december fulgte så en påtale fra Finanstilsynet, fordi direktionen i 2016 havde overskredet sine beføjelser i ’en række tilfælde’, og 22. marts måtte sparekassen præsentere et elendigt regnskab med et underskud på 12,6 mio. kr. før skat.

”Vi har alle sammen skyld i, at tingene kørte af sporet og har derfor også ansvaret for at rette op igen – både bestyrelse, direktion og medarbejdere,” understreger Jeppe Valbjørn.

Bestyrelsesformand Jeppe Valbjørn vil gernese fremad efter en turbulent tid, men han ser også et stort potentiale i Fanø Sparekasse som et uafhængigt og meget lokalt pengeinstitut, der er tær på sine kunder.

Har I været for hårde ’med kosten’ i de store nedskrivninger på kunder, der præger regnskabet?

”Det kunne man foranledes til at tro, og derfor har vi bedt revisoren kigge det efter en ekstra gang sammen med direktionen. De var helt enige i de nedskrivninger, der har været – og de fandt endda et par ekstra. Så nej – Henning har ikke taget for hårdt fat, men taget de nedskrivninger, der har været,” lyder det fra Jeppe Valbjørn.

2,2 mio. hjem i kassen

”Og én ting er vores eget regnskab – bag de her sager er der jo også nogle kunder, som skal have noget hjælp. Allerede i år har vi kunnet tilbageføre 2,2 mio. kr. i nedskrivninger – det er jo penge, der ryger direkte ind på bundlinjen hos os, Så jeg føler, der er en helt anderledes positiv stemning nu.”

Generelt oplever pengeinstitutter et stort pres på den basale bankforretning med et lavt rentemiljø og nye aktører indenfor f.eks. betalingsoverførsler og investering.

Den traditionelle indtjening er under kraftigt pres, så spørgsmålet er, hvad
en mikroput som Fanø Sparekasse skal leve af i fremtiden?

”Det er jo igen her, hvor vores strategi bliver så vigtig, for her snakker vi nærhed. Vi skal leve af at kunne yde en service, som de store ikke kan. Det er noget med lokalkendskab, at være lige om hjørnet og være meget tilgængelige. Der må ikke stilles om nede i sparekassen – ikke noget med at trykke et tal,” lyder buddet.

Jeppe Valbjørn mener, at sparekassen kan konkurrere på nærhed, men også er godt med, når det gælder prisen på de fleste låneprodukter.

”Jeg tror, vi har fået netto 70 nye kunder siden nytår, men vi har faktisk også trådt lidt på bremsen den sidste tid for ikke at underminere vores produkt.”

Fundament før vækst

Bliver I så mere offensive nu for at vinde kunder tilbage?

”Nej, det tror jeg ikke, vi vil se. Vi skal hele tiden have baglandet med og fundamentet på plads.

Hvis vi skal kunne overleve i det lange løb, skal vi have styrket vores markedsandel herovre – og så kan vi bygge ovenpå. Vi skal noget længer ned i nedskrivninger, inden vi er tilfredse med kreditbogen, men det er da væsentligt sjovere at sidde til møder nu. Jeg glæder mig til, at vi kan træde lidt mere på speederen igen, for der er så meget potentiale i den her sparekasse.”

Hvorfor er det overhovedet vigtigt, om Fanø har sit eget pengeinstitut?

”Vi har jo det her kendskab til folk og går lidt ekstra stykke for de lokale virksomheder. Hvis man fjerner sparekassen er det ikke så slemt som skolen, men det er tilsvarende. Det er jo en livsnerve for samfundet, og jeg kan jo se, at vi gør en forskel for nogle mennesker herovre, hvor andre måske bare ville have vendt tommefingeren nedad.”

 

Fortidens synder får skylden i usædvanlig beretning

Fanø Sparekasse har i sin ledelsesberetning for 2017-regnskabet valgt en formulering, som man ikke ser hver dag – eller hvert årti – i dansk erhvervsliv. Det store underskud forklares med store nedskrivninger på lån, der er taget i bøgerne før 1. juni 2015 – datoen for nuværende direktør Henning Balles tiltræden.

’Der er ingen af sparekassens nuværende ansatte, som kan pålægges ansvar for de store nedskrivninger,’ lyder det direkte i den usædvanlige formulering.

”Det er simpelthen noget, vi blev rådgivet til af vores revisor i forhold til Finanstilsynet. Det er ikke for at pege fingre, men vi skal ikke have nogen, der skal stå til ansvar for det her. Formuleringen skal ses i lyset af det med kommende besøg fra tilsynet,” lyder forklaringen fra formand Jeppe Valbjørn.

”I sidste ende er det jo bestyrelsens ansvar, og det er jo derfor, at vi nu bruger rigtig, rigtig lang tid på bestyrelsesmøderne nu. Tingene bliver jo mere og mere indviklede, og proceduren bliver mere og mere grundig. Derfor har vi også nu fået Dennis Thiesen (som er revisor, red.) ind for at skærpe vores kompetencer, for vi manglede nogle talfolk i bestyrelsen. Jeg synes, vi har de rigtige kompetencer i bestyrelsen nu, men vi har stadig fokus på, hvordan vi får rekrutteret via repræsentantskabet. Det gælder jo om hele tiden at tænke tre skridt fremad.”

Er Henning Balle den rette direktør for sparekassen?

”Bestemt!”

Er du den rette formand?

”Det må jeg lade andre vurdere. Jeg gør det så længe, der er brug for mig. Der er helt sikkert folk, der er bedre kvalificeret end mig, men jeg blev spurgt og så trådte jeg til,” siger Jeppe Valbjørn, som er lærer og arbejder på Fanø Skole.

”Men den dag, hvor andre stepper op med opbakning og de rette kvalifikationer, så vil min kone være glad i hvert fald.

Formandsposten har aldrig været en ambition for mig – det kom ud af det blå, og så måtte jeg jo bare træde til.”

Eks-direktør: Jeg afleverede Danmarks
mest sikre bank

Den usædvanlige formulering i ledelsesberetningen (se modsatte side) sender ansvaret for de store nedskrivninger i regnskabet direkte til den tidligere ledelse. Så Fanø Posten har tilbudt Fanø Sparekasses tidligere direktør Freddy Christensen at kommentere det.

I første omgang afviser han at gå ind i sagen, men ved nærmere eftertanke giver han en kort kommentar:

”Jeg vil ikke forholde mig til de forskellige forklaringer, der løbende er blevet kommunikeret, siden jeg stoppede for tre år siden. Men jeg vil påpege, at jeg afleverede Danmarks sikreste pengeinstitut, og som jævnligt rapporteret i diverse medier er den finansielle sektor inde i en gunstig periode på trods af de lave renter,” siger Freddy Christensen.

”Vores opskrift på succes var dengang dygtige, engagerede medarbejdere samt en klar forståelse af kundernes behov og den unikke rolle i det nære ø-samfund.”

Har du givet for lang snor til dårlige kunder i din tid?

”Her vil jeg bare nøjes med at henvise til svaret ovenfor,” slutter Freddy Christensen.

I maj 2015 – kort før han gik på pension – blev Fanø Sparekasse kåret til Danmarks sikreste pengeinstitut i den årlige, anerkendte analyse fra Niro Invest, der nu hedder BankResearch.

Dette års udgave af analysen blev offentliggjort for et par uger siden, og her er Fanø Sparekasse dumpet ned på en 48. plads ud af 62 analyserede institutter med 452,5 point, målt på 21 nøglefaktorer.

BankResearch angiver 500 point som grænsen for krisetegn.

Relaterede artikler

Top