Selvguidede ture ved Vadehavet

Ud i den skønne vadehavsnatur med slukket mobil og et godt gammeldags kort. Det er konceptet. Foto: Finn Arne Hansen.

Med kort og levende beskrivelse i lommeformat hjælpes hotelgæster til 20 enestående ture i vadehavsområdet

NATUR – Mobilen skal pakkes væk, så man har fokus på det man ser i na- turen. Helt enkelt og ’old- school’. Det er tanken bag et nyt initiativ med selvguidede vandreture ved Vadehavet fra blandt andet Fanø Krogaard.
Det er på en måde co- ronakrisen, der har stået fadder til projektet. Der er nemlig sket en hel del i det danske turistland i kølvandet på krisen, og ikke alt er negativt.
Danskerne har i den grad fået øje for den danske na- tur under nedlukningen. Mange har søgt tilbage til de ægte, nære værdier. På grund af restriktioner og anbefalinger har danskere i hele landet udforsket naturen på egen hånd.
Og lige præcis i den forbindelse opstod ideen. Man må ikke samles i grupper, guidede ture er aflyst eller færre på grund af forsamlingsbegrænsninger, folk
tager ud på egen hånd, og danskerne kommer til at holde ferie i Danmark – så hvad med at lave et produkt, der matcher præcis den situation?

Føres ud til små perler
Det tænkte ejerne af Fanø Krogaard, Hjerting Bade- hotel, Hotel Britannia og Hotel Arnbjerg, der alle lig- ger ved Vadehavskysten, og de gik sammen om at skabe Selvguidede ture ved Va- dehavet, 20 ture, der tager gæsten i hånden og fører dem ud til de små perler i og omkring Esbjerg, Varde og på Fanø.
”Danskerne er ved at vænne sig til tanken om at afstandskrav kan være noget, man skal forholde sig til fremover, og vi vil gerne hjælpe vores gæ- ster med at føle sig trygge, når de bevæger sig i vores område. Derfor synes vi at selvguidede ture er helt i tidens ånd. Mange af vores gæster forespørger ture og ruter, de kan tage på egen hånd og vores receptionister fortæller gerne, men vi har manglet et køreklart produkt at give gæsterne i hånden og det kan dette nye tiltag,” fortæller Mette Hyttel, Fanø Krogaard, på vegne af de fire hoteller.
Konceptet er helt enkelt. Gæsten vælger hvilke af de 20 ture, der skal opleves og får udleveret turen i receptionen.
Turen foldes sammen til lommeformat og så af- sted, helt ’oldschool’ og håndholdt. Beskrivelserne er levende og informative, samtidig med at de guider præcist. På bagsiden kort og overblik over hvad man ser undervejs.
”Hos os er der god plads og masser af naturoplevelser, så jeg tror, at særligt naturturene vil blive eftertragtede,” slutter Mette Hyttel.
-fina

Relaterede artikler

Top