Presseture sælger Fanø til turisterne

Gruppen af journalister kom selvfølgelig på østerssafari, hvor Jesper Voss fra Fanø Oyster King tegnede og fortalte. (Foto: Thomas Skjold)

OMTALE – Ti journalister fra danske medier besøgte Fanø den 7. og 8. april.

Deltagerne var alle inviteret af Færgen og Dansk Ø-ferie under overskriften ’Ø-hop’ og havde på første del af turen besøgt Als, hvor Danfoss Universe, ’sort sol’ og undervandsjagt stod på programmet.

Fanø får jævnligt besøg af pressegrupper, og Fanø Posten tog med rundt for at få et kig ’bag kulisserne’ for pressearbejdet.

Jesper Voss fra det nyetablerede eventbureau Club Fanø (se faktaboks) bød pressegruppen velkommen ved Sønderho Kro, og inden indkvarteringen blev kunstmuseet besøgt. Det fik stor interesse, og ’Exnerstuen’ med de centrale billeder i Exners beskrivelse af Fanø vakte begejstring og spørgelyst, både til motiver og titler.

 

Byvandring i Sønderho

På byvandringen fik gruppen et indblik i byggeskik, søfartens betydning og meget mere gennem Jesper Voss’ fortællinger. Der blev også spurgt interesseret til nutidens Fanø.

Torsdagens program sluttede med middag på Sønderho Kro, hvor Jacob Sullestad og hans stab serverede en række retter tilberedt af de ypperste råvarer, Vadehavet og Nationalparken kan vise frem på denne årstid.

Fredag formiddag blev der samlet østers ud for ’Halen’, en oplevelse der sammen med dagens sidste programpunkt på Fanø Bryghus var med til at vise journalisterne, at Fanø har nogle særlige oplevelser at byde turisterne.

Som de allerførste smagte de den nyeste Fanø Oyster Stout – direkte fra tanken, for den nye østers-øl er så ny, at den ikke er tappet på flaske endnu.

 

Unikke oplevelser

Eftermiddagens strandkørsel med Blokart (små vinddrevne ’gocarts’ med sejl) blev aflyst på grund af manglende blæst, men til gengæld fik journalisterne set stranden i smukt solskinsvejr.

Inden gruppen forlod Fanø, blev der serveret en flot frokost på Rudbecks Ost & Deli, med blandt andet Fanø Skinke og Fanø Laks.

Indtrykket efter det samlede besøg viste gruppen af journalister, at Fanø kan tilbyde nogle helt unikke oplevelser, der både involverer gæsternes fysik og alle deres sanser.

Uden tvivl nogle dejlige dage ’på kontoret’ for rejsejournalisterne, men spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan effekten er for Fanø?

Kunne man ikke bruge markedsføringskronerne for Fanø endnu bedre, frem for at underholde en gruppe af journalister?

”Presseturene, hvor der arrangeres én gruppetur og op til 20 enkeltbesøg om året, har stor betydning for markedsføringen af Fanø. Troværdigheden i en artikel er væsentligt højere end i en annonce, hvor man lovpriser sin egen destination,” siger Fanøs Turistchef Poul Therkelsen.

 

God effekt af omtale

”Den økonomiske værdi af en artikel er meget stor. Tilsvarende annoncer ville koste flere hundrede tusinde kroner og kun nå ud til en brøkdel af de potentielle turister. Og journalisterne på denne gruppetur, var alle inviteret af Færgen, der blandt andet også afholder rejseomkostningerne,” fortsætter Poul Therkelsen.

”VisitFanø er i princippet ’kun’ leverandør af de temaer og de oplevelser, som journalisterne ønsker at arbejde med. Det er Markedsføring Fanø, der dækker omkostningerne ved de lokale aktiviteter.”

 

Artikler som guide

Effekten af presseture blev illustreret af turistchefen med et eksempel, hvor en journalist fra ’Norske Hjemmet’ havde skrevet om Fanø og særligt om Christel Seyfarths strikdesign og butik. Næste forår kom der på turistkontoret norske gæster med artiklen i hånden og spurgte til forretningen.

Et andet eksempel er en artikel i ’Hamburger Abendblatt’ om østers safari på Fanø. Det medførte umiddelbart en stor interesse for 1 dags ture fra Hamburg til Fanø.

Hvorfor skrives der så meget om østerssafari og gourmet mad?

”At samle østers er en unik oplevelse, du i princippet kun finder i Vadehavet”, siger Poul Therkelsen.

Trenden i turisme er for tiden de umiddelbare oplevelser, der involverer krop og sjæl. Derfor skriver rejseskribenter om eksempelvis østersture, lyder Poul Therkelsens vurdering.

 

 

Nyt eventbureau

Club Fanø er en nyetableret virksomhed, der afløser Fanø Sport og Event.

Virksomheden ejes af Sylvia Hidalgo, har til huse hos Rødgård Camping på Kirkevejen 13 i Rindby og tilbyder udover guidede ture også aktiviteter for børn i deres aktivitetscenter.

Club Fanø varetager også aftalte markedsføringsaktiviteter, som eksempelvis presseture.

 

Torben Brandt Torben Brandt, Camping Fritid

Hvad skriver du om efter presseturen?

”Jeg skriver om mulighederne for oplevelser i hele området.

Hvad var din særlige oplevelse ved Fanø?

”Der er utroligt mange tilbud på Fanø, og den stramme lokalplan i Sønderho (bygningsbevaring) er en gevinst for oplevelsen.”

Hvornår udkommer din artikel?

”Jeg forventer artiklen bliver bragt i februar 2017, når campister skal til at planlægge ferien.”

 

 

 

Eva Sofie AnesenEva Sofie Anesen, JP Rejser

Hvad skriver du om efter presseturen?

”Jeg vil skrive om Dansk Ø-ferie og Ø-hop som koncept.

Hvad var din særlige oplevelse ved Fanø?

”Fanø og Sønderho var lige så charmerende som forventet!”

Hvornår udkommer din artikel?

”Artiklen skrives nu. Redaktøren bestemmer, hvornår den trykkes.”

 

 

Thomas SørensenThomas Sørensen, Rejseavisen.dk

 Hvad skriver du om efter presseturen?

”Jeg vil skrive tre artikler om mine oplevelser. En artikel om Als, en om Fanø og en om, at der også er ’sort sol’ om foråret, og det bliver den historiske vinkel om Fanø.

Hvad var din særlige oplevelse ved Fanø?

”Den gode mad med de gode råvarer kommer også med, sammen med min oplevelse fra i morges, hvor jeg mødte to rådyr i Sønderho!”

Hvornår udkommer din artikel?

”Indenfor et par uger.”

 

 

Relaterede artikler

Top