Overtryk på øen skaber debat

Ekstra mange danske turister på Fanø skaber trafikkaos og butiksomsætning

Hent hele artiklen som PDF her

MASSETURISME – De ekstra mange mennesker, der i sommer er på Fanø, slider både på naturen, på vejene og på de fastboendes tålmodighed. På de sociale medier bliver der klaget over de mange turister, mens andre maner til besindighed og glæder sig over den ekstra omsætning, erhvervslivet nu får efter nedlukningen i foråret.
De mange mennesker skyldes dels, at danskere, der ellers ville være på ferie i udlandet, i stedet besøger familien i sommerhuset, dels at det er gratis for gående og cyklister at komme med færgen.

Trafiktrykket skaber farlige situationer, for eksempel ved Strandvejen – Gl. Postvej. Her holdes der dog pænt tilbage for de gående trafikanter.

På bristepunktet
Landbetjent Chris Gade er en af dem, der står i frontlinjen i den massive trafik på øen.
”Den mængde af mennesker, der er herovre, udfordrer vejnettet, som har nået bristepunktet. Det giver sig udslag i, at der alle steder er bilkøer med trafik, der triller langsomt. Det udfordrer dem, der er lidt ligeglade og laver deres egne regler og for eksempel kører imod færdselsretningen. Specielt trafikken til og fra færgen giver udfordringer,” siger han.
Fredag den 24. juli ved middagstid, hvor der var kø til færgen, var der flere, som kørte venstre om helleanlægget ved lystbådehavnen og overhalede mindst 40 biler, inden de kom ind i deres egen bane igen.
”De tilsidesætter fuldstændig andres sikkerhed. Og de frivillige, der hjælper ved færgen, er meget skuffede over, at folk tilsidesætter deres anvisninger og bare kører uden om køen,” siger Chris Gade.
Også i sommerhusområderne og på cykelstierne er der massiv trafik. Og i Sønderho resulterer trafiktrykket i, at folk bare parkerer, hvor de kan komme til det.
”Dér har vi uddelt virkelig mange bøder,” siger Chris Gade.
Masseturismen er tillige en udfordring for den bæredygtige turisme, som Fanø ellers vil satse på i fremtiden, mener Søren Vinding fra Danmarks Naturfredningsforening. Han nævner, at der er tre aspekter i bæredygtig turisme – det økonomiske, det sociale og det miljømæssige.
”Selv om der kommer mange mennesker, er ikke en gang den økonomiske situation god. I forvejen har Fanø ry for, at man ikke kan få noget at spise om vinteren, fordi mange restauranter har lukket. Nu risikerer vi at få ry for, man heller ikke kan få noget at spise om sommeren, fordi alt er optaget. Øen har ikke kapacitet til alle de mennesker,” siger Søren Vinding.
”Og det sociale aspekt trues nu af, at folk er begyndt at skændes og råbe ad hinanden. Folk, der er på besøg, opfører sig ikke, som man skal ifølge tanken om gæstebudskabet. De tager ikke hensyn til dem, de besøger. Og det er heller ikke alle værterne, der sørger for, at alle har det godt, som de ellers skal. Turiststress er ikke en del af bæredygtig turisme,” siger han.

Naturen er belastet
Med hensyn til det miljømæssige mener Søren Vinding, at politikerne først og fremmest skal undlade at give tilladelse til store sommerhuse, der kan rumme mange mennesker, som igen belaster naturen rigtig meget.
”Ellers synes jeg, det er vigtigt, at vi får snakket om, hvad man skal gøre, efter at alle de mennesker har været her, og at vi efter sæsonen får lavet en evaluering, siger han.
Viceborgmester Erik Nørreby (V) mener ikke, at den bæredygtige turisme i fremtiden vil blive påvirket af situationen lige nu.
”Det er ikke noget, der varer ved. 2020 er et specielt år på grund af coronakrisen,” siger han.
Som udgangspunkt synes han, at det er positivt, at så mange besøger øen.
”Det er bedre, at der er 20 procent for mange end kun 20 procent af dem, der plejer at være her. Det kan godt være, at det er lidt træls med alle de mange mennesker i butikkerne, og at der er mange biler lige nu. Men det er positivt, at erhvervslivet her i sommer har kunnet indhente noget af det omsætningstab, der var i foråret, da der ikke var så mange mennesker. Nu er erhvervslivet også bedre polstret, hvis der kommer en anden bølge af coronavirus, og samfundet igen skal lukkes ned. Vi ved ikke, hvor mange mennesker, der kommer i fremtiden,” siger Erik Nørreby.
I hvert fald er der mulighed for, at turiststrømmen fortsætter i den umiddelbare fremtid. Regeringens Sommerpakke 2 resulterer i, at det fra 10. august, når skolernes sommerferie slutter, og i hele september, kun kommer til at koste 50 kroner at få en bil med til Fanø.

Tekst og foto: Keld Nissen

Relaterede artikler

Top