Ny lavgulvsbus er snart klar til opgaverne på Fanø

RUTEKØRSEL – Solaris Urbino 8,9. Sådan hedder den nye lavgulvs- og midibus, der fra nytår bliver sat ind som skolebus og rutebil på Fanø. I dag kører modellen blandt andet i Haderslev og Aarhus, ligesom den med stor succes fragter borgere og turister rundt i blandt andet Berlin.

”Det er en miljø- og handicapvenlig bus, hvor tallet 8,9 henviser til længden på køretøjet, altså 8,9 meter, fortæller Jimmy Hansen fra selskabet De Blå Busser i Esbjerg. Fra årsskiftet overtager han og hans firma den faste rutekørsel på Fanø efter Sydtrafik – og både Jimmy Hansen selv og hans chauffører glæder sig til at komme i gang med de nye opgaver.

”Vi har netop fået bussen hjem, og er lige nu i fuld gang med at gøre den klar, så den passer til de behov, vi møder på Fanø. Det indebærer blandt andet at den skal have tvillingehjul, så den også kan køre på stranden”, fortsætter Jimmy Hansen.

Kristine Kaas Krog, der er formand for det kommunale Erhvervs-, Natur og Teknikudvalg, oplyser, at Fanø Kommune i første omgang opererede med en traditionel minibus i det udbudsmateriale, der var grundlag for den offentlige licitation.

”Vi fandt dog ud af, at sådan én ikke havde den rette kapacitet. Derfor ændrede vi det fra mini- til midistørrelse, og det er en meget spændende type bus, vi får.”

”Den er handicapvenlig med plads til kørestole, gangstativer, barnevogne og cykler.”

”Desuden betyder det lave gulv, at det bliver lettere for passagererne at komme ind og ud af bussen”, fortæller udvalgsformanden.

Hun glæder sig desuden over, at det nye og noget kortere køretøj får lettere ved at komme rundt på Fanø. For eksempel kan den nye Solaris Urbino køre helt hen til Sundhedshuset – noget, de hidtidige, lange busser fra Sydtrafik ikke kunne gøre i almindelig rutefart. Desuden er der udsigt til, at den nye bus får et fast stoppested ved SuperBrugsen.

Kristine Kaas Krog forventer at den nye køreplan bliver offentliggjort i god tid inden årsskiftet – og ser især frem til, at det samtidig vil blive lettere for Fanø Kommune at få tilpasset såvel ruter som afgangstider efter brugernes behov.

”Det er også grunden til at køreplanen ikke er helt klar endnu. Forvaltningen er nemlig i gang med at tilrette den i forhold til ønsker og behov fra borgere, skole og fritidstilbud”, oplyser hun..

”Bussen har 25 siddepladser og 28 ståpladser. Den har også to klapstole, der er med til at regulere pladsen for kørestole, gangstativer og barnevogne – om end der selvfølgelig er en naturlig grænse for, hvor mange af den slags, vi kan have med på de enkelte ture. Desuden har den en rampe, der letter adgangen til bussen for kørestolsbrugere”, fortæller Jimmy Hansen, der tilføjer, at bussens brændstof er miljødiesel.

De Blå Busser har stor erfaring med skolekørsel og turistkørsel i både ind- og udland. Selskabet har afdelinger i Esbjerg og Ribe og dækker bredt i det sydvestjyske område.

Top