Martha skal sejle turister ud i Vadehavet

Willy Morgenstern står nu ved roret som formand for foreningen, der snart kommer til at hedde Foreningen Martha.

Willy Morgenstern har fået turbåden Martha tilbage til Fanø, men en medbragt gæld på 700.000 kroner skal høvles af

TURISME – Det var en smuk tanke, at folk fra Ribe og Fanø skulle samarbejde i foreningen Skøgum om at restaurere fannikken Willy Morgensterns træbåd Martha og få hende i sejlads mellem Ribe by og Sønderho. Men nu er Martha tilbage på Fanø, en bestyrelse på fem borgere fra Fanø har i fred og fordragelighed overtaget alle pladser i bestyrelsen, og Martha er nu tilbage på Fanø, hvor hun skal sejle med turister og medlemmer.
Det er imidlertid en ny Martha, konstaterer Willy Morgenstern, som vi møder ved den smukke og velrestaurerede turbåds plads i Nordby havn.

Det var en flok stolte og glade frivillige, der sejlede Martha hjem til Fanø. Han anduver hun Nordby Havn.

Det var en flok stolte og glade frivillige, der sejlede Martha hjem til Fanø. Han anduver hun Nordby Havn. Foto: Keld Nissen.

Ny og tungere dame

”Jeg kunne mærke, da vi sejlede hende hjem fra Ribe, at hun var lidt langsommere og tungere i styringen end før. Jeg tror, hun ligger fem centimeter dybere end før. Men det er også en helt ny båd. Da hun i 2010 lå som et vrag ude på gården, var der kun stævn og agterspejl tilbage. Den var lige klar til ophugning,” fortæller Morgenstern.
“Nu er den genopbygget, og der er brugt 24 millimeter planker i stedet for de oprindelige 16 millimeter planker, det er måske det, der får den til at føles tungere,” funderer den tidligere ejer, som overdrog Martha til foreningen Skøgum.
Det skete ret tilfældigt, fordi en af aktivisterne i Skøgum, Bjarne Kigholm, var til Sønderhodag. Her faldt han i snak med Willy Morgenstern, og det endte med, at Skøgum blev oprettet, og at resterne af Martha blev kørt til Ribe for at blive restaureret.
Det skete på Egernsund Værft, og regningen blev på ialt to millioner kroner.
”På et tidspunkt endte det med en ren Ribe-bestyrelse, og det rygtedes, at de var ved at opgive båden. De kunne ikke finde skippere og havde fået gæld. Vi tog så fem mand afsted til generalforsamling i maj og blev valgt ind. 11. juni var der så ekstraordinær generalforsamling, og vi fik hele magten – med Ribe-folkenes billigelse og med enstemmighed,” fortæller Willy Morgenstern, der blev formand.

 Motoren er en ret støjsvag dieselmotor af mærket Nanni med 85 hk. Den normale turfart bliver syv knob.


Motoren er en ret støjsvag dieselmotor af mærket Nanni med 85 hk. Den normale turfart bliver syv knob. Foto: Finn Arne Hansen.

Skal omdøbes til Martha af Sønderho

”Vi ville jo ikke have en Ribe-forening, så vi sejlede Martha hjem og skal nu have den omdøbt til Martha af Sønderho,” tilføjer han – i dag hedder hun Martha af Ribe.
Den pænt store gæld i foreningen på 740.000 kroner og kommende gebyrer til Søfartsstyrelsen render den ny bestyrelse ikke fra.
”Gælden arbejder vi på. Vi føler god interesse fra mange lokale sponsorer og fra Fanø Sparekasse. Vi skal have snakket med alle kreditorer, men det skal nok gå,” siger han.
Martha er blevet udstyret med en Nanni-dieselmotor på 85 hestekræfter, bygget af Toyota. Den kan skyde op til 10 knob, men det normale bliver syv knob.
Foreningen har foreløbig ikke tilladelse til at sejle med turister, det kræver skippere med en jagtskippereksamen af tredje grad plus sundhedsbevis. En enkelt sommerhusejer i Sønderho, som foreningen kender til, har denne. Men de øvrige bliver forhåbentlig uddannet i løbet af vinteren på Fanø.

Sejler med medlemmer

I mellemtiden skal der sejles med medlemmer. Det må foreningen nemlig godt. Der tænkes på sejladser til Mandø, Skallingen, Ribe og måske en flot tur op ad Varde Å.
”Der er to muligheder. Man kan enten blive medlem for 200 kroner eller købe aktier á 1000 kroner, så får man ret til medlemssejlads. Vi har allerede 12 aktionærer,” fortæller han.
Mandag den 15. juli klokken 17 holdes der ekstraordinær generalforsamling i Skøgum på Bakskuld i Sønderho alias den gamle skole. Her skal foreningen blandt andet omdøbes til Foreningen Martha.

Tekst: Finn Arne Hansen

Relaterede artikler

Top