Leder: Find nicherne og skab successen

LEDER – Små specialiserede virksomheder er successer og skaber spændende oplevelser på Fanø. Fanø Byråd har gennem erhvervspolitikken og planlægningen haft fokus på de små virksomheder. Gennem de såkaldte LAG-midler er skabt mulighed for økonomisk at støtte nye virksomheder til etablering og udvikling på Fanø.

Flere af virksomhederne bidrager også til oplevelses­økonomien. Enten ved tætte samarbejder med turist­erhvervet, selvstændige produkter eller som mulig samarbejdspartner.

Bureauet Wedding Island har været en driver i boomet af vielser på Fanø. Bryllupsturismen er også et eksempel på et godt samarbejde mellem forskellige erhverv og kommunen som myndighed.

Bureauet trækker parrene til Fanø. Turisterhvervet sørger for opholdet og oplevelserne. Fanø Kommune sikrer som myndighed, at ægteskabet er lovformeligt på alle måder i forhold til den danske lovgivning. Fanø Bigård leverer bier til bestøvning af Fanøs planter, producerer lynghonning og er et oplevelse sted for turisterne. Endnu et eksempel på, at frivillige kan levere varen.

Nosemann er en anden specialiseret virksomhed, der sætter Fanø på landkortet hos biavlerne i Norden. Det er også en virksomhed, der gerne stiller sin viden og sit produktionsapparat til rådighed for oplevelsesøkonomien. Udstyret står der, viden er til stede, og ejeren vil gerne samarbejde med Fanø Skole, med lejrskoler og andre interesserede.

Tre eksempler på virksomheder, der har skabt samarbejde på tværs af sektorerne. Små og succesfulde virksomheder, der viser, at nicheprodukter kan skabe succes. At Fanøs mange kvaliteter er et fundament for vækst.

Et ’iværksætterhus’ har længe været drøftet. Det er fortsat en rigtig god ide. Fanø kan ikke – som de store kommuner – stille samme rammer og ekspertise til rådighed. Men der kan skabes et miljø og nogle rammer, der kan give nye micro-virksomheder en god start og skabe grundlaget for nye successer – hele øen rundt

Top