Erhvervsliv og fagmand: Al kørsel bør samles hos én taxavognmand

TAXASAGA – Fanø Kommune er igen under voldsom beskydning i den langstrakte taxasag, hvor erhvervslivet nu er kommet med et nødråb til politikerne om meget alvorlige, direkte og indirekte konsekvenser af den manglende taxabetjening på øen.

”Generelt er der krisestemning over hele linjen efterhånden. I særdeleshed hos restauratørerne, der har problemer med f.eks. virksomheder, der plejer at bestille julefrokoster på Fanø. Vi har også set konkrete eksempler på, at selskaber på f.eks. 20-25 personer har meldt fra – ikke mindst i Sønderho. Det er over hele linjen, de melder om store konsekvenser,” siger indehaver Hanne Thyssen fra feriehusudlejeren Danibo.

Sammen med Iver Cenholt fra Nørby Kro, Kirsten Poulsen fra Ældre Sagen på Fanø og Birgit Nielsen fra Vinlageret er hun underskriver af et nødråb til kommunen. Det sker i en pressemeddelelse, der oplister en lang række konsekvenser for turismen og erhvervslivet, borgerne, den sundhedsmaritime uddannelse og den samlede dominoeffekt, der vil koste indtægter og arbejdspladser på hele øen.

Er besparelsen væk?

Der rejses også tvivl ved den reelle besparelse af den million kr., der oprindeligt var stillet i udsigt på den nye taxa- og busordning.

”Det kostede 800.000 kr. at lave telebus-ordningen, men den har så mange huller, at man nok meget hurtigt vil have brug for 2-300.000 kr. for at dække de værste, og så er den million jo ved at være væk,” siger Hanne Thyssen.

Kørslen bør samles

Hvad skal der til for en holdbar løsning med en taxa?

”I stedet for at dele lagkagen op i to dele med den visiterede kørsel for sig, skal al kørslen samles i én pakke. Så ville der være omkring 2,1 mio kr. i indtægter, og der ville være råd til to otte personers biler – hvor den ene er bygget til kørestole – samt en almindelig fire personers bil. Og hvis en taxa skal kunne køre 8-900.000 kr. hjem per bil, så ville det sidste være dækket ind af den frie taxakørsel – det er jo den, der skaber fleksibiliteten. Men den frie taxakørsel kan ikke hænge sammen i sig selv – det er hele problemet.”

Marie Bjerregaard, der sammen med sin afdøde mand Kaj Bjerregaard drev taxaforretning fra 1995 til 2013 – og ikke længere har egne interesser i taxakørsel – bekræfter, at det kan lade sig gøre at drive taxa på øen.

”Det mener jeg, at det kan. Vi har jo kørt her i over 18 år, og jeg drev det videre, da min mand døde efter ti år. Da jeg solgte, var det ikke fordi, det ikke kunne betale sig, men fordi tidspunktet passede – bl.a. fordi jeg havde frikørt to af mine tre biler,” fortæller­ Marie Bjerregaard, der også stod med en sag om fejl i en licitation, som hun ikke orkede at forfølge.

Det sure med det søde

Siden har hun i perioder kørt som chauffør for sin efterfølger og har også et bud på en løsning for fremtiden.

”Jeg kunne i hvert fald godt tjene mere end min løn, da jeg kørte for Frits. Da jeg selv var vognmand kørte vi 2,7-3,2 mio. kr. ind om året – inklusive ca. 200.000 kr. i færgebilletter. Men jeg ville sige, at man skulle opsige aftalen med Esbjerg Taxa om visiteret kørsel og så samle det hele hos én vognmand her.”

Det er jo fem år siden, du stoppede – der er vel også sket meget i branchen på den tid?

”Jo, men man er jo også nødt til at tage det sure med det søde. Alle de år, jeg har kørt herovre, har det aldrig kunne betale sig med en chauffør om aftenen, men vi tjente gode penge i dagens løb. Og alle de små, halvdårlige ture bliver jo også til penge,” siger Marie Bjerregaard.

”Jeg mener ikke, det er dårligt at drive taxa på Fanø – der har bare været så meget fnidder.”

 

 

Borgmester: Folk skal lære den nye telebus bedre at kende

TELEBUS – Den nye telebus har nu fået tilladelse til også at køre fra dør til dør, og Fanøs borgmester Sofie Valbjørn (AL) forventer, at Fanø nok skal tage den til sig.

”Jeg er selvfølgelig rigtig ærgerlig over kritikken, og jeg ved godt, at  telebussen ikke dækker 24-7. Men vi har haft et bredt fokus på alle med transportbehov – både fastboende og turister,” siger Sofie Valbjørn.

”Jeg kan godt forstå, at f.eks. restauratørers kunder har en forventning om at blive kørt, lige når de skal afsted, men nu kan vi faktisk køre fra dør til dør. Så er jeg med på, at der er nogle huller i tidsplanen, som vi nu arbejder med. Men jeg tror også, at mange ikke rigtigt har kigget ind og helt forstået, hvad telebussen kan – det skaber selvfølgelig nogle startproblemer, indtil folk vænner sig til den.”

Men erhvervslivet fortæller jo, at telebus-ordningen ikke virker i praksis?

”Jeg ville ønske, at de også ville hjælpe lidt til med at fortælle deres kunder, hvordan det fungerer med telebussen. Nu har jeg f. eks. været inde og kigge på deres hjemmesider – ingen af dem skriver noget om, hvordan man kommer hen til dem. Jeg oplever, at der er rigtig meget kommunikation i det her,” lyder det fra borgmesteren.

Man mener, at der kan drives taxa, hvis hele kagen samles?

”Jeg vil selvfølgelig gerne lave den rigtige løsning og gå ind i et konstruktivt samarbejde. Men Fanø Taxi har jo faktisk kørt to vintre med hele molevitten. Det kunne ikke løbe rundt – selvom de endda fik lov til at tilpasse dækningen, når indtjeningen var tynd,” påpeger Sofie Valbjørn, der også har været i tæt kontakt med de kritiske røster.

Et generelt problem

”Jeg har stadig til gode at se et helt konkret bud på en vognmand og et regnestykke, der hænger sammen på den lange bane. Der er jo rigtigt mange steder – især på øer og i yderområder, hvor man er udfordret på taxaer. De universalbevillinger, man kører på nu, betyder jo, at man kører, hvor der er penge at hente. På Samsø har vognmanden f.eks. taget sine fem bevillinger og flyttet dem til København.”

Borgmesteren peger også på, at lovgivningen åbner for en lokal løsning – hvor man ikke er tilknyttet et kørselskontor – men så må man kun køre indenfor kommunen, og det duer ikke for den visiterede kørsel.

Og hun afviser, at den forventede besparelse på en million kr. på taxa-/buskørsel er spist op af lappeløsninger.

”Besparelsen var jo nedjusteret til 550.000 kr., inden jeg overhovedet kom til. Og telebussen kører faktisk indenfor den økonomiske ramme – det er penge som er omkonverteret fra rutebilen, så det koster ikke ekstra at køre telebussen med de vilkår, vi har nu,” oplyser Sofie Valbjørn.

Hun ser telebus-ordningen som permanent, men holder også taxadøren åben for andre løsninger, hvis det kan hænge sammen. Derfor har hun nu også bedt sin forvaltning om at få alle facts på bordet – herunder muligheden for eventuelt at komme ud af de eksisterende kontrakter.

”Lad os få alle aktører samlet, få alle facts frem, og se om der kunne være nogle andre farbare veje. Måske kan vi finde ud af noget sammen – og måske i et samarbejde mellem private og kommunen,” lyder invitationen.

Læs også leder: Lad bringe en drosche

 

Relaterede artikler

Top