Dragefestival kan få et løft med flere temaer i fremtiden

Årets japanske tema har givet mere eksponering end nogensinde og kan fremover give dragefestivalen en helt ny platform – måske hvert fjerde år, mener turistchef

FESTIVAL – Aldrig før har Fanø oplevet en så stor, international eksponering som ved det 33. ’Kite Fliers Meeting’ – årets dragefestival. Med artikler i aviser verden over og opmærksomhed fra flere udenlandske TV-stationer, viger turistchef Poul Therkelsen ikke tilbage for at kalde det den bedste festival nogensinde.

”Den hidtil bedste og den hidtil største. For virkelige drage-entusiaster har det nærmest været som at opleve gendannelsen af The Beatles, hvis det ellers kunne lade sig gøre,” mener turistchefen.

Japan-tema gav succes

Han har endnu ikke helt fået armene ned ovenpå en meget travl tid med planlægning, forberedelser og gennemførelse. Turistchefen ved dog også godt, hvor han skal adressere succesen. Efter hans mening hænger den uløseligt sammen med, at festivalen for første gang var knyttet sammen med et egentligt tema – nemlig 150-året for oprettelsen af de diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Japan.

For Danmark betød jubilæet, at landet fik besøg af den japanske kronprins, men for Fanø betød det, at 24 af de ypperste drageflyvere fra Japan satte kurs mod den lille, danske ø mod vest. Det betød så igen, at endnu flere drageflyvere fra hele verden fandt vej til Fanø – for dem var det simpelthen et ’must’ at opleve de japanske gæster på nærmeste hold. Det medførte, at sponsorer med tykke tegnebøger fik øje på arrangementet.

”Med økonomisk støtte fra sponsorerne var der flere penge til markedsføring af festivalen. Vi kunne skabe større opmærksomhed om arrangementet. Vi kunne tilbyde publikum gratis busser mellem færgelejet og stranden – og i det hele taget kunne vi en hel del mere end tidligere,” oplyser Poul Therkelsen.

Han kan også fortælle, at festivalen har fået stor opmærksomhed fra såvel den danske som den japanske ambassade.

Mere tematisering kan give et løft til dragefestivalen i fremtiden efter successen i år med den hidtil bedste og største festival, vurderer turistchef Poul Therkelsen. Selv blev han undervejs ’beriget’ med denne drage, der nu har fået en fast plads på turistkontoret.

Ikke muligt hvert år

”Resultatet er, at vi nok har haft et plus på 5.000 dragebyggere i forhold til tidligere. Det har igen smittet af på campingpladser og udlejningen af ferieboliger. Desuden har det smittet af på færgerne, der vel sjældent har oplevet så mange passagerer, og selvfølgelig har byens butikker også mærket det, selv om størstedelen af publikum nok var her på endags-visitter.”

Poul Therkelsen mener dog ikke, at det japanske islæt har haft den helt store betydning for tilstrømningen af et meget stort publikum af ’almindelige gæster’. Det er nok nærmere vejret, der skal have æren for det, men alligevel giver det stof til eftertanke hos turistchefen. Han kan nemlig sagtens forestille sig andre ’temaer’, der kan være med til øge interessen for dragefestivalen og dermed være med til at lokke sponsorer ud af busken, til glæde for både festival, publikum og Fanø.

”Jeg tror ikke, vi kan gøre det hvert år. Det vil nok kræve for meget, personalemæssigt og økonomisk, men måske hvert fjerde år eller noget i den stil. Tanken er i hvert fald spændende. Dermed kan festivalen få en helt ny platform, og vi kan få en ekstra dimension i hele markedsføringen af Fanø,” mener han.

Poul Therkelsen kan i øvrigt fortælle, at de workshops, der var for skoleelever på både Fanø og i Hjerting, i forbindelse med festivalen, blev en succes med over 300 deltagende børn. Også udstillingen med japansk kunst på Fanø Kunstmuseum i Sønderho har været godt besøgt.

Relaterede artikler

Top